Schibsted-sjef vil ikke kommentere hvordan en leder som var anklaget for voldtekt kunne få stadig nye toppjobber i konsernet
Mener det er vanskelig å kommentere enkeltsaker. - Men det er bra hvis denne oppmerksomheten fører til at det blir lettere å stå fram, sier Raoul Grünthal, CEO for Schibsted Media.
I går ble det kjent at dette også er samme mannen som i 2015 ble anmeldt for voldtekt etter en jobbreise, en hendelse som ble kjent allerede for noen uker siden.
Ingen fra Schibsted-ledelsen kunne stille til intervju om disse sakene før sent onsdag kveld. Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal valgte å ikke kommentere saken tirsdag, til tross for gjentatte henvendelser.
- Viktig å skape kultur
Men det kunne til slutt Raoul Grünthal, som er toppsjef for den nye mediedivisjonen i konsernet og dermed både de norske og svenske mediehusene.
Han kommenterer omfanget av saker og de siste ukers oppmerksomhet slik:
- Jeg kan ikke kommentere enkeltsaker. Men det jeg kan si er at det initativet Aftonbladets publisher Sofia Olsén er viktig - å gjennomføre en gransking der man går gjennom påstandene og anklagene.
- Og at dette skal gjøres av eksterne konsulenter synes jeg er bra. Når dette har kommet opp, synes jeg selskapet har håndtert saken godt.
- Konsernledelsen følger også disse sakene tett?
- Vi følger primært opp de lederne i organisasjonen som må håndtere dette, som i Aftonbladet i stor grad vil si Sofia. Dette er selvsagt saker som må håndteres med det største alvor, sier Grünthal.
Overfor Medier24 legger han gjentatte ganger vekt på at det er viktig å skape en «kultur» og «transparens» for å kunne fortelle om slike tilfeller.
- Det holder ikke med retningslinjer og varslingsrutiner. Når slike saker kommer opp, må de bli ordentlig håndtert. Vi må jobbe med det gjennom hele organisasjonen, og forsikre oss om at det virkelig er en nulltoleranse for dette. Og en kultur for å fortelle om dette.
- Hva må til for å skape denne «kulturen» og «transparensen»?
- Mye har vi allerede på plass, og vi jobber hardt med dette. Det gjelder blant annet å jobbe hele tiden på en måte som gjør at man kjenner at slike saker virkelig blir tatt på alvor, at vi går videre med dem når de meldes inn.
Vil ikke kommentere mannens stadige lederjobber
- Denne uka ble en Schibsted-leder suspendert etter anklager om overgrep. Medarbeidere beskriver han som en som misbruker makt og fryser ut andre. Allerede i 2015 ble han anmeldt for voldtekt - en sak som ble henlagt. Men forstår du at det i dag ser merkelig ut hvordan denne mannen kunne få stadig mer ansvar og lederposisjoner etter den saken?
- Det blir feil av meg å kommentere på enkeltsaker. Det vi kan gjøre er å utrede og se på de anklagene som kommer. Mer kan jeg ikke gjøre eller si nå - det blir feil i min rolle, sier Raoul Grünthal.
- Men kan dere si noe om det faktum at denne saken eksisterte, og at mannen likevel fikk nye toppjobber i Schibsted-konsernet?
- Det blir feil av meg å kommentere på enkeltsaker.
- Du snakker mye om å skape en kultur for transparens, og at for å få til det så må man se at slike saker blir tatt tak i. Ser du at denne konkrete saken - hvor en mann får mer tillit og ansvar til tross for slike anklager - kan motvirke en slik kultur?
- Når slike saker dukker opp, skal vi undersøke om det har hendt noe. Men selvsagt skal det også finnes en rettssikkerhet for den enkelte, og man må kunne dokumentere at det har skjedd noe.
Mener kampanjen har ført til noe bra
- Hva tenker du om den oppmerksomheten som har vært på seksuell trakassering og overgrep i mediebransjen de siste ukene?
- Det har fått stor oppmerksomhet, og løfter fram et viktig tema - ikke bare for mediebransjen, men hele næringslivet. Og kan dette bidra til at det blir lettere å stå fram, så er det bra, sier Grunthal.
- Vi må også lykkes med å håndtere dobbeltrollen i å håndtere dette som bedrift, og å dekke temaene redaksjonelt, sier han.
- De siste ukene har blant annet Svenska Dagbladet dekket forholdene i søsterselskapet Aftonbladet tett. Er det uproblematisk for dere?
- Ja, slik må det selvsagt være. Redaksjonene må kunne beskrive dette helt uavhengig av om det er vårt eget konsern. Sånn sett synes jeg bransjen har håndtert bra, på det punktet synes jeg vi har «beståttt testen».
- Bransjen har blitt bedre
- Det har kommet fram flere enkeltsaker. Forteller disse sakene at dette ikke er tilfeldig, og at det har vært en ukultur i Aftonbladet og Schibsted?
- Først og fremst er mitt inntrykk, og det tror jeg de fleste vil dele med meg, er at mediebransjen har hatt en positiv trend de seneste årene. Utviklingen går i riktig retning, og det har vært en profesjonalisering i bransjen, mener Grünthal.
- Det innebærer selvsagt ikke at det ikke fins saker. Men det fins mange gode og sterke kulturer i Schibsted. Når det så kommer fram slike tilfeller, er det viktig at vi utreder dem. Og så jobber med å skape gode kulturer i bransjen, med nulltoleranse for trakassering og lignende.
- Men dette er i stor grad flere år gamle saker saker. Måtte det en #metoo-kampanje fra USA til for at disse anklagene og sakene skulle komme fram?
- Vi kan i hvert fall konstatere at de har kommet fram nå. Det er vanskelig å spekulere i hva som hadde kommet fram uten denne kampanjen, mener Grünthal.
- Og om hele #metoo bidrar til å skape en kultur av transparens, der man våger å fortelle om slike tilfeller, så er det bra. En ting er å ha interne regler og varslingsrutiner, men de er ikke verdt noe hvis slike saker ikke kommer fram.
- Men at disse sakene ikke har kommet fram før, hva forteller det om «transparensen» og kulturen for å fortelle om dem?
- Nå holder vi som arbeidsgiver på å utrede disse sakene, og før vi har svarene er det vanskelig å svare på. Hvis det bidrar til å skape en kultur nå, er det bra. I hvilken grad denne kulturen har vært her tidligere, er vanskelig å svare på.