Svenske medier har mindre åpenhet rundt bruk av KI i
journalistikken enn tidligere. Det skriver Dagens Media.
– For et år siden hadde media KI-merking på mer innhold. For
eksempel ble oppsummeringer laget med KI ofte flagget selv om de ble
journalistisk gjennomgått. Nå ser vi tagger mer når det er rent KI-generert
innhold, som bilder eller syntetisk stemme, sier Olle Zachriston, leder for KI
og nyhetsstrategi i Sveriges Radio.
Han er en av de som var med å lage KI-anbefalingene
for svenske mediehus i fjor.
Han tror mediene i fremtiden vil gå mot mindre KI–merking,
ettersom både media og publikum lærer mer, og verktøyene blir en naturlig del
av prosessen.
– Men jeg tror også at det er
en økt bevissthet om at ved rent syntetisk innhold, for eksempel klonede
stemmer, må mediene være supertransparente. slik at folk ikke føler seg
villedet.
Martin Schori, KI- og innovasjonssjef i Aftonbladet, sier at
spørsmålet om KI-transparens er «lurt» og at det handler om hva som er viktigst
for publikum å vite.
– Selv om åpenhet er viktig, er det faktisk risiko med
overinformering. For hvor trekker du grensen? Å merke et materiale som 99,9
prosent ikke er produsert ved hjelp av KI som KI-generert kan skape unødvendig
tvil om hele publikasjonen, sier han til Dagens Media.
Bruken av KI har økt siden Aftonbladet innførte sin policy
for to år siden. Men selve policyen har bare endret seg på et punkt.
Ordlyden «I tilfeller hvor vi publiserer AI-generert
materiale vil det fremgå tydelig» er endret til «I tilfeller der AI-generert
materiale har hatt vesentlig betydning for journalistikken vi publiserer, vil
det fremgå tydelig», som er dermed i tråd med forlagenes bransjeanbefalinger.
Schori viser til at KI har blitt naturlig del av
arbeidshverdagen, og viser til at journalister heller ikke skriver hvis de har
brukt Google til å finne informasjonen.
Han viser også søsteravisen VG, som nå lenker til en egen side
om avisens bruk av KI nederst i artiklene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no