- Fra det øyeblikket den første journalisten i Aftonbladet ble navngitt, skjønte vi at dette kom til å bli en viktig sak framover. Og vi har som eier forsøkt å følge den så godt som mulig, sier Kjersti Løken Stavrum til Medier24 om oppmerksomheten i kjølvannet av de siste ukers #metoo-kampanje.
Den har også har ført til flere saker om seksuell trakassering og overgrep i både svenske og norske medieselskaper.
Løken Stavrum er direktør i Stiftelsen Tinius, som er den kontrollerende eieren i Schibsted ASA - mediekonsernet som eier blant annet Aftonbladet, Expressen, Aftenposten og VG.
Og tirsdag kveld kom nok en sak til overflaten: Denne gang er det en tidligerer leder i Aftonbladet, som nå har en sentral posisjon i Schibsted, som anklages for flere tilfeller av seksuelle overgrep.
Mannen ble for noen år siden også anmeldt for voldtekt, en sak som ble henlagt.
Tinius-direktør Kjersti Løken Stavrum sier onsdag dette om den siste saken:
- Vi ser med alvor på de opplysningene som er kommet fram. Og vi anerkjenner også Sofia Olséns initatiativ til en gransking i Aftonbladet.
- Skal være en god arbeidsplass for alle
Alvorlighetsgraden og volumet i omtalen har vært større for den svenske mediebransjen, med flere oppsigelser og politianmeldelser i mediehus som TV4, Aftonbladet og SVT.
Inkludert Schibsted-avisene VG, Aftenposten og Bergens Tidende.
Og Tinius-direktør Løken Stavrum er krystallklar:
- For oss er det selvsagt viktig at våre mediehus er gode arbeidsplasser for alle.
- Vi er selvfølgelig ikke inne i noen daglig drift i de enkelte selskap, men vi har hatt tett kontakt med Schibsted om dette og er godt orientert, sier hun.
«Mye vi ikke vet»
I svenske medier har debatten raskt utviklet seg raskt fra anonymisering til ganske bred identifisering av flere menn.
Og beskrivelser av ukultur:
Aftonbladets politiske redaktør Karin Pettersson omtalte i en kommentar for noen dager siden det hun beskriver som «rester av en sexistisk kultur i veggene». Hun spør hvorfor så mange kvinnelige ledere forsvant, og nesten bare menn fikk toppjobber i Schibstd.
Hun forteller om kvinner som har forsøkt å si fra, og om en uønsket «sjargong».
Ikke minst på et Schibsted-seminar i Ungarn hvor hun selv skal ha forlatt selskapet gråtende, i sinne.
Tinius-direktør Kjersti Løken Stavrum vil ikke på bakgrunn av dette snakke om en ukultur i konsernet, eller om det er verre i Sverige.
- Jeg tror ikke vi kan konkludere ennå, men det #metoo viser at det er mye vi ikke vet, sier hun.
Medier24 har forsøkt å komme i kontakt med Karin Pettersson for å utdype kommentaren, men så langt ikke fått respons fra henne.
En anledning til å snakke om det
De siste ukene har flere norske kvinnelige medieledere beskrevet ubehagelige episoder, og beskrevet opplevelser av ukultur.
Som tidligere medieleder gjennom mange år har ikke Kjersti Løken Stavrum noen konkrete episoder å vise til - verken personlig eller som leder.
- Jeg har hatt flere vanskelige personalsaker, men har ikke hatt noen konkrete tilfeller av dette på mitt bord. Så skal jeg selvfølgelig understreke at det kan være ting jeg ikke har sett eller fått med meg, sier hun.
- Jeg har heller ikke selv opplevd dette. Men man kan selvsagt ikke konkludere et mønster ut fra egne anekdoter - eller mangel på sådan.
- Du er også kjent for å legge deg lenge før nachspielet, for å dra på løpetur neste morgen?
- Det kan du si, og der pleier det å være ganske stille, bekrefter hun.
- Men de historiene vi får nå gjør at man må anerkjenne at problemet fins. Og dermed blir dette en viktig anledning til å diskutere fenomenet - både konkrete saker og hvordan man håndterer denne typen problematikk.
- Derfor synes jeg også det er bra at Norsk Redaktørforening tar opp dette på sparket til høstmøtet i Bergen denne uka, sier Løken Stavrum.
...#metoo i mediehusene er overskriften når NRs høstmøte onsdag diskuterer temaet: «Hvordan kan redaktører forebygge og fange opp seksuelle overgrep?». Se mer i høstmøteprogrammet på Nored.no.
- Et globalt problem
Tinius-direktøren er samtidig ikke bare opptatt av medieselskapene som arbeidsplass her - hun peker på samfunnoppdraget mediene har i å dekke selve problemet redaksjonelt - og da ikke bare «på seg selv»:
- Seksuell trakassering er et globalt samfunnsproblem som nå får stor oppmerksomhet. Det er bra.
- Og statistikken viser at det er mange utenfor mediebransjen som er avhengig av at disse sakene får offentlighetens lys på seg. Vi skal ikke si at mediebransjen er bedre enn andre, men vi skal heller ikke si at at dette bare pågår i vår bransje, understreker hun.
Løken Stavrum viser blant annet til en SSB-undersøkelse fra i høst, som peker på handel, service og servering som bransjene med stort omfang av seksuell trakassering.