Journalist Sindre Leganger og John Gunnar Oppheim, en av passasjerene ombord på Toftøy.

Skyting, narkotika, dynamitt og en avsagd hagle: Nå kommer Aftenposten med «true crime» på podkast

Sindre Leganger fikk ikke nok av «Uløst» i VG - nå går han løs på ny kriminalsak i Aftenposten. Avisa varsler storsatsing på podkast-formatet fremover.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag publiserte Aftenposten og A-magasinet sin aller første «true crime» podkast. «Skuddet på Toftøy» er laget av journalisten Sindre Leganger, som også var med på laget som skapte podkasten «Uløst» i VG. 

Av og på siden mars i år har Leganger dykket ned i en relativt ukjent kriminalsak, som bare ble dekt akkurat når den skjedde, uten noen spesiell form oppfølging av mediene, forklarer han.

Narkotika og dynamitt

Serien tar for seg en dramatisk hendelse som skjedde i Vestfold for tre år siden:

– Den handler om et forlis hvor en båt gikk på skjær og fikk problemer i skjærgården utenfor Tønsberg, der en mann ble skutt ombord. Det var fire personer i båten og det er uklart for politiet hvem som avfyrte våpenet. Alle de fire har forskjellige forklaringer, sier han.

I båten fant politiet både narkotika og dynamitt. Serien følger etterforskningen av saken og hvordan politiet går fram for å forsøke å løse saken. 

Serien handler om den gamle lastebåten Toftøym som den 2. juli 2013 legger ut fra Mågerø marina på Tjøme og seiler oppover Oslofjorden. Ombord er fire personer og en hund. Under dekk ligger bager med narkotika, dynamitt og en avsagd hagle. Det skal bli Toftøys siste tur. Gjennom seks episoder forteller de fire som var ombord, politi og redningsvesen sin versjon av det som skjedde ombord. En person ble skutt. Men hvem skjøt ham?

Aftenposten

– Alle de involverte er med i serien vår. Målet vårt har vært å presentere versjonene deres i hver sin episode og bygge historien lag på lag på den måten.

Båten Toftøy under redningsaksjonen, der en av passasjerene ble skutt i beinet med en avsagd hagle. Sea King-helikopteret fløy ham til Ullevål. Foto: Per-Børre Kiserud..

– Hvilke etiske utfordringer møtte dere på?

– Det følger med en del etiske utfordringer, for vi må hele tiden minne lytteren på at det som presenteres ikke nødvendigvis stemmer helt, for det passer ikke overens med det de andre har sagt. Man lærer dermed hvordan politiet må forholde seg til sprikende forklaringer, noe som jeg synes er veldig interessant, sier Leganger.

– Hvordan kom du over saken?

– Det var en ganske ukjent, men alvorlig sak hvor vedkommende som ble skutt måtte amputere beinet. Det var noen medier som skrev om det, men så sluttet pressedekningen helt plutselig. Jeg snakket med en fra redningspersonellet om noe annet også spurte jeg rett og slett «hva er den beste historien din?» og da fikk jeg til svar: «Ok, sett deg ned og hold deg fast. Nå skal du få en skikkelig story».

Innsikt i etterforskningen

Skuddet på Toftøy ble lansert fredag.

Leganger begynte dermed å grave i saken og fant ut at det aldri kom noen dom. Hvorfor ikke? Hva skjedde? Ble det ikke etterforsket? spurte han seg.

– Da tenkte jeg at her var det noe mer.

Programskaperen sier han har lært mye av å jobbe med prosjektet - blant annet mye om politiets rolle som etterforskere. Han tror også at kolleger i journalistikken kan lære mye:

– Jeg fikk god innsikt i etterforskningen og tilgang til avhørsopptak, som jeg også fikk publisere med samtykke. 

– Har du avslørt noe nytt?

– Det får følge med, sier han lurt.

Det står ikke på ambisjonene for norske redaksjon når det gjelder satsing på podkast. Problemet har vært å finne sponsorer/aktører som ønsker å bruke reklamekronene sine på formatet.

Varsler storsatsing på podkast

Redaktør Lillian Vambheim i A-magasinet forteller at serien «Skuddet på Toftøy» er det første A-magasinet har gjort på podkast-formatet. Men helt sikkert ikke det siste:

– Hvis vi får dette til, er det starten på noe spennende for vår del. Strategien er at vi nå skal utdanne interne for å dra igang podkast-satsinger. Ikke bare på «true crime», men også andre konsepter, sier hun og sier at de nå skal utfordre flere journalister i og rundt A-magasinet til å tenke formatet.

– Her ligger det store muligheter, som vi mener også er attraktivt for den riktige sponsoren, opplyser hun.

Mediebransjen har gjort noe spede forsøk på å få podkastene sine finansiert i markedet, men annonsørene har ikke helt løpt etter formatet ennå.

Dette til tross for at det er rekordmange som nå forsøker å løse det.

Fikk med seg Storytel

A-magasinet forteller at «Skuddet på Toftøy» er tilnærmet fullfinansiert, men at en vesentlig del av budsjettet er tatt av Aftenposten selv. Avisen har fått med seg Storytel, som er «Spotify for podkaster» som eneste annonsør.

– Dette er et helt nytt produkt for oss, så vi har ikke solgt inn så mange sponsorater. Men vi er veldig glad for å ha fått med Storytel, som er utrolig relevant i denne sammenhengen. Dette vises ved en plakat i forkant, i midten og på slutten av episodene, forteller Line Victoria Rengmark, som er Key Account Manager i Aftenposten.

Powered by Labrador CMS