Aftenposten kutta parti­målinger for å spare penger. Nå kommer målingene tilbake

Inngår samarbeid med NRK om partimålinger før høstens lokalvalg. – Jeg er sikker på at vi kommer til å se mer av denne type samarbeid i årene som kommer, sier NRKs Helje Solberg.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Store kutt i budsjettet i Aftenposten førte til at avisen ikke lenger kunne stå seg med faste meningsmålinger.

Dermed har det gått to år uten at avisa har hatt egne undersøkelser. Nå har de derimot planer om å gjøre comeback, forteller nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen til Medier24.

– Vi inngår et samarbeid med NRK om partimålinger for 2019 og det er Norstat som gjør de for oss. Aftenposten har ikke hatt egne siden 2017, fordi vi måtte spare penger, men så har vi sett et stort behov for dette i valgåret 2019 og deler nå kostnaden med NRK, sier hun.

- Dårlig situasjon

Enn så lenge er det en varighet på ett år, så skal de evaluere. Dette betyr at NRK og Aftenposten vil ha månedlige undersøkelser - både nasjonale og Oslo-målinger. I avtalen med Norstat ligger det også en mulighet for å stille andre relevante og aktuelle spørsmål til det norske folk, sier Strøm-Gundersen.

– Det er viktig for oss å ha høy kvalitet på målingene. Det har vært avgjørende for oss å kunne dele kostnader med NRK for å få gjennomført dette. Vi deler på kostnadene og publiseringene.

- Hvordan har det vært å stå uten egne meningsmålinger?

- 2018 var ikke et valgår og i så måte har det gått greit, men behovet for egne målinger i 2019 er stort. Det ville vært en dårlig situasjon for oss å ikke ha målinger i valgåret - og ikke kunne lage god journalistikk på målinger, som er viktig for oss, sier hun og fortsetter:

- Men særlig det siste året, med svært høy temperatur i politikken enten det er MeToo eller stortingspolitikernes pengebruk, må jeg innrømme at vi har tenkt at vi gjerne skulle hatt en slik avtale. 

Nyhetsdirektør Helje Solberg, NRK.

Strøm-Gundersen forteller at både NRK og Aftenposten er to medier som scorer høyt på tillit i befolkningen. Dermed er det en god situasjon for begge.

Men mediene skal ikke publisere saker i hverandres flater.

- Vi deler på målingene, men journalistikken blir gjort av hvert enkelt mediehus.

Nyhetsdirektør Helje Solberg i NRK skriver i en SMS til Medier24 at de er svært fornøyd med å få på plass dette samarbeidet.

- Dette styrker oss begge, og sammen vil vi tilby målinger av høy kvalitet. Jeg er sikker på at vi kommer til å se mer av denne type samarbeid i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS