Avsløringene overrasker Bertil Valderhaug, som viderepubliserer testene fra Lyd & Bilde direkte til Aftenposten og flere andre aviser.
– Vi har kontraktsfestet at Lyd & Bilde plikter å gjøre oppmerksom hvis noen artikler har kommersielt innhold. Jeg oppfatter at Lyd & Bilde på nettet lukker innhold med leverandører de ikke har særskilt annonsesamarbeid med. Samtidig gis innhold fra samarbeidspartnere en bedre plass. Dette bryter med avtalen, sier Bertil Valderhaug.
Bråstopp
Etter Medier24s avsløringer om forholdet mellom annonsører og bladet, er det foreløpig stopp.
Daglig leder Tor Aavatsmark i Lyd & Bilde avventer kontakt med Valderhaug.
– Det er godt mulig han mener det er et brudd på avtalen vår. Dette må vi i så fall ta opp med han. Plusstjenesten har bare vært på markedet i to og en halv måned, sier Aavatsmark.
I ettertid skriver Tor Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen i en e-post til Medier24 at «Lyd & Bildes redaksjon er 100 % uavhengig. Alt innhold og alle testresultater bestemmes og produseres utelukkende på bakgrunn av redaksjonelle vurderinger». Les mer av tilsvaret nede i artikkelen.
Lørdag formiddag var det klart at Aftenposten allerede har tatt grep med å ikke videresende tester fra Lyd og Bilde.
- Vi fjernet lenkene da vi ble gjort oppmerksomme på at de bryter avtalen med oss, opplyser Valderhaug i en tekstmelding.
Sender til sju aviser
Som redaktør for Schibsteds sports- og forbrukerstoff i det såkalte Rikssamarbeidet, publiserer Valderhaug et utvalg av Lyd & Bildes tester direkte inn i nettsidene til Aftenposten, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, Sunnmørsposten, iTromsø og Romsdals Budstikke.
– Selvfølgelig betyr det noe hvis det er slik at de som har omfattende annonsesamarbeid, får sine saker lagt foran betalingsmuren, og andre blir plusset. Da er det innenfor kommersielt innhold, og bryter med avtalen. Årsaken er at en annonsør da betaler for omtale av et produkt, og får fordeler av det. Da har du bindinger opp mot dem du omtaler, som heller ikke er kjent for oss eller leseren, sier Valderhaug.
Siden Valderhaugs redaksjon publiserer samarbeidssakene direkte hos samarbeidspartnerne, har han et særlig stort ansvar for å sørge for at de etiske retningslinjene blir fulgt.
Valderhaug er skeptisk til annonsørenes påvirkning, men også uttalelsene om premium-annonsører har enklere tilgang til testbordet.
– Om annonsører får fordeler i testing, strider det med våre prinsipper om objektiv journalistikk, og dette er selvsagt ikke akseptabelt, sier han.
Han legger til at Lyd & Bilde har hatt full kontroll med alt rundt testene.
– Vi kvalitetssikrer ikke at de driver uavhengig testing, men forutsetter det i avtalen. Vi må bare stole på at de har sin sti ren, sier Valderhaug.
Oppgir 36 samarbeidsredaksjoner
Overfor sine annonsører oppga Lyd & Bilde i sin egen mediekit for 2017 at bladet har samarbeid med 36 redaksjoner, som gjengir testene deres. Mediekiten er fortsatt tilgjengelig på deres sider.
I Norge oppga Lyd & Bilde følgende tv, web og avis-partnere: På tv: TV2 hjelper deg, på web: TV2.no, NRK.no, VG.no, Nettavisen.no, Adressa.no, DN.no, Aftenbladet.no. For printaviser oppga man Adresseavisen, VG og Stavanger Aftenblad.
Medier24 har ikke sjekket alle, men VG opplyser at de avsluttet samarbeidet i fjor, da VG kjøpte Tek.no, sier daværende nyhetssjef på forbruksavdelingen i VG, Jørn Kaalstad.
– Det ble unaturlig å fortsette med Lyd & Bilde, fordi det var mye overlappende journalistikk og tester, sier Kaalstad, i dag journalist i VG Pluss.
Tidligere publiserte VG tester fra Lyd & Bilde jevnlig. At redaksjonen i Lyd & Bilde skulle være uavhengig av produsentene, snakket de om flere ganger.
– Vi var enige om at det ikke skulle være bindinger mellom produsenten og selgeren av produktet, og redaksjonen. Vi opplevde aldri at dette var noe problem. For eksempel publiserte vi ikke tester og saker fra messer hvor reise og opphold ble betalt av aktører, sier Kaalstad.
Samarbeidet kun med redaksjonen
Han sier skriftlige avtaler regulerte samarbeidet, men har ikke disse nå.
– Det er et samarbeid som startet før min tid, sier Kaalstad.
Han kjenner heller ikke til om annonsører kan ha hatt samarbeid med Lyd & Bilde for uttak av testprodukter, eller hatt avtaler med produsenter om eksponering av tester i VG.
– Vårt samarbeid var med redaksjonen, og vi var opptatt av at produktene var hentet inn og testet på en uavhengig og uhildet måte, sier Kaalstad.
Daglig leder Tor Aavatsmark i Lyd & Bilde sier mediekiten for 2017 ikke gjelder lenger.
Han viser til denne siden, for informasjon for annonsører.
Medier24 har ikke fått oppdatert oversikt over dagens samarbeidspublikasjoner.
– Mediakit 2017 er utdatert. Hvilke mediepartnere vi har for tiden er en forretningshemmelighet. Utover det har jeg ingen flere kommentarer, skriver Aavatsmark i en epost til Medier24.
- 100 prosent uavhengig
Søndag kveld skriver Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen i Lyd og Bilde i en e-post at deres journalister skal alltid opptre nøytralt og uavhengig, med ufravikelig journalistisk integritet – noe de også gjør, skriver de:
Lyd & Bildes redaksjon er 100 % uavhengig. Alt innhold og alle testresultater bestemmes og produseres utelukkende på bakgrunn av redaksjonelle vurderinger.
I hovedsak blander artikkelen mellom redaksjonelle fordeler og hvordan testen blir distribuert.
Siden 1992 har Lyd & Bilde testet over 12.500 produkter, hvor en uavhengig redaksjon kontinuerlig har speilet bredden i markedet. Vår suksess bygger nettopp på at leserne har tillit til det journalistene skriver. Produktene i omlag halvparten av testene har kommet fra produsenter og leverandører uten regelmessig annonsering.
Det samme gjelder henvisningen til vår test hos Aftenposten, hvor seks av ni produkter er fra leverandører L&B ikke har en annonseavtale, referert som en Premium-avtale, med.
(..) I utgangspunktet er lydogbilde.no i dag et rent abonnementsnettsted, der man som gratisleser enten stoppes av softwall og/eller hardwall. Heller ikke vår printutgave og/eller Digitalutgave (Android/iPad) kan leses gratis.
Eksterne mediepartnere mottar en like komplett test (kortversjon) av et produkt, om kunden er Premium-kunde eller ei – og det skal linkes til fullversjonen av testene på lydogbilde.no.