E-poster og intervjuer viser at magasinets beste annonsører blir hyppigere testet - og får påvirke publiseringen. Dette har ledelsen i magasinet avvist.
Som redaktør for Schibsteds sports- og forbrukerstoff i det såkalte Rikssamarbeidet, har Bertil Valderhaug det siste året publisert tester fra Lyd & Bildes direkte inn i nettsidene til Aftenposten, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, Sunnmørsposten, iTromsø og Romsdals Budstikke.
Vil ha trygget
Fredag sa de opp avtalen, etter møter med Lyd & Bilde. Avtalen har ingen økonomiske forpliktelser.
Valderhaug skriver i en epost til Lyd & Bilde at Aftenposten sier opp avtalen etter en helhetsvurdering.
«Vi gjør ikke dette bare på grunnlag av de siste dagers oppslag i Medier24, men også fordi vi vil legge til rette for journalistikk innen dette stoffområdet på en litt annen måte.» skriver Valderhaug.
Valderhaug sier han ønsker større trygghet og eierskap til stoffet de distribuerer. Redaksjonen vil vurdere å lage slik stoff selv.
- Det som har kommet frem om Lyd & Bilde har vært en ytterligere bekreftelse på at dette er en nødvendig retning for oss, skriver Valderhaug.
Usikker på kommersielle koblinger
Det siste året har Valderhaugs redaksjon publisert et titall saker i samarbeid med Lyd & Bilde.
Valderhaug sier han opplever at testerne i Lyd & Bilde er objektive og seriøse.
- Det vi ikke er like trygge på, er koblingene mellom det redaksjonelle og kommersielle. Det ser vi som et avtalebrudd. Selv om de nå sier de skal gjøre det som skal til for å rydde opp, blir det for ukomfortabelt å ikke ha kontrollen på dette selv, sier Valderhaug.
Lyd & Bilde beklager
Daglig leder Tor Aavatsmark beklager at Aftenposten Riks sier opp avtalen.
- Vi beklager at Aftenposten har valgt å avslutte samarbeidet – og tar beslutningen til etterretning. Utover det ønsker vi ikke å kommentere saken.