I løpet av julen vil flere medieledere dele sine tanker om året som har vært og året som kommer i spalten lederpraten.
Medier24 har sendt flere skriftlige spørsmål til blant annet sjefredaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen.
– Hva var det mest spennende som skjedde på medieteknologifronten i 2024? Og hva forventer du skjer i 2025?
– Vi er fremdeles i AI-land og alt som skjer med den teknologien. Jeg er fascinert av muligheten til å lage spørretjenester på eget innhold for brukerne, det er god service og bra for engasjementet. I 2025 tror jeg vi kommer til å se flere forsøk på å bruke AI til å effektivisere arbeidsprosesser. Noe vil funke, andre ting vil krasje, men vi må teste oss litt fram nå.
– Hva var den største utfordringen dere sto i i 2024?
– Den store utfordringen er å sikre digital lønnsomhet. Vi tjener fremdeles gode penger på papir, men vi må også sikre de digitale inntektene slik at redaksjonen kan finansieres og vi kan utvikle oss videre. Pris- og lønnsvekst, samt svakere forbrukerøkonomi er en utfordring for oss. Relevans, ikke minst overfor yngre brukere, er og blir en utfordring.
– Hva blir de største satsingene for dere neste år?
– Vi kommer til å satse enda mer på lyd, noe vi har gode forutsetninger for. Vi var tidlig ute, har Podme som plattform for å kommersialisere, og vi har mye journalistikk som egner seg for lyd. Så fortsetter vi den kraftige veksten i sosiale medier med videoinnhold som engasjerer. Vi skal også satse på journalistikk som fenger i hele Norge, her finnes det journalistiske lommer vi kan fylle.
– Blir 2025 tiden for oppbemanning?
– Ikke slik det ser ut nå, men vi har nå alltid vært ganske konservative på den fronten.
– Når og med hvilket prosjekt skal dere hanke inn den neste SKUP-prisen til Aftenposten?
– Vi har flere gode prosjekter, Kode 6-barna og travhestdøden, for eksempel, men vi får se hvor langt det bærer. Konkurransen er jo blitt knallhard de siste årene – heldigvis!
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no