Rolv Erik Ryssdal, administerende direktør i Schibsted. Her under Arendalsuka.Ole Gunnar Onsøien
Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal mener tiden var inne for å splitte: – Jeg tror det er sunt for Schibsted med litt fornyelse
Ryssdal skal selv lede det nye selskapet Marketplaces International. – Det er ikke mange forunt i sin karriere å få lede et internasjonalt selskap til børsnotering, sier han om muligheten han ikke kunne takke nei til.
Tirsdag kom nyheten om at Schibsted skiller ut arbeidet med rubrikkannonser utenfor Skandinavia i et eget selskap. Foreløpig har selskapet fått navnet Marketplaces International (MPI).
Dagens konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, mener tiden var inne for å gjøre det grepet de nå har gjort. Han skal selv lede selskapet Marketplaces International fremover.
– Dette er en spennende dag for Schibsted. Begge selskapene er i en fase der jeg tror dette er et godt grep. Når vi nå ser framover tror jeg begge selskapene vil være enda bedre rustet til å møte morgendagens konkurransesituasjon etter dette, sier Ryssdal til Medier24.
– Sunt med fornyelse
Han mener tidspunktet for denne endringen er rett, og begrunner det med at den delen av selskapet som nå skilles ut, arbeidet med det internasjonale rubrikkmarkedet utenfor Skandinavia, har vokst til å bli en stor del av Schibsted slik vi kjenner det i dag.
– Den biten har blitt en stor og spennende virksomhet, som vi nå ser at kan stå på egne ben. I de landene vi skal operere i har vi ikke mediehus, og selskapet kan få muligheten til å fokusere på å bli aller best i verden på akkurat det de gjør, sier han.
Før han ble konsernsjef i Schibsted for ni år siden, var han blant annet leder for Schibsteds arbeid med rubrikkannonser, gjennom Schibsted Classified Media. Selv skal han nå lede det nye selskapet, som får hovedkontor i Barcelona.
– Jeg tenker at det kan være bra for meg å slå til, når det nå kommer en så spennende mulighet som dette. Det er ikke mange forunt i sin karriere å få lede et internasjonalt selskap til børsnotering, sier han.
Samtidig tror han også Schibsted har godt av fornyelse på konsernledelsesnivå.
– Jeg tror det er sunt for Schibsted med litt fornyelse. Jeg har vært her i ni år, og det kan nok være godt for Schibsted å få inn noen nye krefter også, sier han.
Selv om det nye selskapet får hovedsete i Barcelona, flytter ikke Ryssdal med det første.
– Jeg kommer til å tilbringe mye tid der. Det blir mye reisevirksomhet for min del, men av hensyn til familien kommer jeg ikke til å flytte dit, sier han.
E24 kan melde at Schibsted har vært et av de heteste selskapene på Oslo Børs i dag, etter at nyheten om splittelsen sprakk.
– Det er et veldig spennende konsern, og et konsern jeg på mange måter har vokst opp i. Selv om det blir vemodig å slutte i NHO, så gleder jeg meg, sa hun til Medier24.
Ryssdal understreker at så lenge han sitter i sjefsstolen blir det «business as usual», også for mediedelen av konsernet. Han vil ikke si noe om fremtidige endringer eller konsekvenser for mediehusene - verken den ene eller andre veien.
– Så lenge jeg sitter i sjefsstolen blir det «business as usual» og vi skal fortsette det arbeidet som nå pågår. Det er en spennende utvikling i mediehusene og i flere andre deler av Schibsted. Samtidig regner jeg med at Skogen Lund vil sette i gang et strategiarbeid når hun begynner, for å stake ut kursen videre, sier Ryssdal.
Når det kommer til kritikken som har kommet rundt at Schibsted henter ut for mye av overskuddet fra mediene, som blant annet kom fra Harald Stanghelle da han takket for seg som Aftenposten-redaktør, svarer Ryssdal at han mener den omstillingen man har vært igjennom har vært riktig.
– På generelt grunnlag har jeg sagt at den omstillingen som er i mediehusene er rett. Vi har vært nødt til å gjøre noen grep som ikke alle er enige i, men som har vært nødvendige for å sikre god lønnsomhet, sier han og legger til:
– Jeg tror det at mediene er lønnsomme er grunnleggende positivt for dem, sier han.
– En svært dyktig leder
Flere Schibsted-redaktører har gått ut og sagt at de gleder seg til å få Skogen Lund på plass, og Øyulf Hjertenes i Bergen Tidende er blant dem som mener det er et riktig grep å skille ut internasjonale rubrikkannonser i et eget selskap.
– Dette er riktige og gode grep. Det er veldig langt fra rubrikkannonser i Latin-Amerika til journalistikken og samfunnsoppdraget på Vestlandet, skrev Hjertenes til Medier24 tidligere i dag.
Både Gard Steiro og Espen Egil Hansen har ønsket Skogen Lund velkommen som ny toppleder.
Ryssdal selv tror Skogen Lund kommer til å gjøre en glimrende jobb som toppleder i Schibsted - og som første kvinne som får den jobben.
– Hun er først og fremst en svært dyktig leder, og jeg beundrer den jobben hun har gjort i NHO og med moderniseringen av den organisasjonen. Og så er det ikke negativt av hun er kvinne, men hun er først og fremst en dyktig leder, sier han.