Tidligere kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet, Camilla Ryste, reagerer på at Innovasjon Norge sprer falske nyheter til barn, etter at Aftenposten Junior gikk fem på «klokke-bløffen» deres. Foto: NAF/Aftenposten Junior

Falske nyheter rettet mot barn:

Aftenposten Junior har «klokke-bløffen» på forsiden - det skaper reaksjoner: – Innovasjon Norge bør beklage til barna

Det mener tidligere kommunikasjonssjef i Arbeiderpartiet, Camilla Ryste. – Det er alvorlig at barn ble trukket inn i en slik historie, svarer Innovasjon Norge - og legger seg langflate.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier over hele verden har publisert saker om at Sommarøy planlegger å bli en «tidsfri sone». Tirsdag kunne NRK avsløre at det hele var et PR-stunt fra Innovasjon Norge for å trekke flere turister til Norge.

Aftenposten Junior – som er en avis som retter seg mot barn – har denne uken den usanne historien som sitt oppslag på forsiden.

– Svært uheldig

 Camilla Ryste

Det får kommunikasjonssjef i NAF og tidligere Arbeiderparti-rådgiver, Camilla Ryste, til å reagere.

Hun mener det er er langt over streken å plante falske nyheter på denne måten. Hun mener det blir ekstra ille når budskapet er rettet mot barn. 

– Aftenposten Junior er en viktig nyhetskilde for mange barn som ønsker å følge med på verden rundt seg. Da er det fint at de kan få det i en form som henvender seg til dem på deres språk og på deres premisser. Barn lærer fra veldig ung alder om viktigheten av kildekritikk i skolen, at de må være bevisste på hva som er trygge kilder og hvilke kilder de må være kritiske til. Når det da dukker opp historier som denne som ikke er autentiske, så er det svært uheldig, sier Ryste til Medier24.

Den tidligere kommunikasjonssjefen til Arbeiderpartiet, som også har jobbet som journalist for både VG og Aftenposten, mener Innovasjon Norge bør komme med en uforbeholden unnskyldning overfor Aftenposten Juniors unge lesere.

– Når denne saken gikk så langt at den endte opp som hovedoppslag, så bør Innovasjon Norge beklage og forklare til barna, sier hun.

Og legger til:

– For Aftenposten ligger det en mulighet i dette for å snakke med barna om betydningen av kildekritikk. Aftenposten Junior er et fantastisk tilbud til barn. Det er viktig at de bevarer den troverdigheten de har og at barna kan stole på dem som en trygg nyhetskilde.

– Undersøker

Mari Midtstigen, redaktør i Aftenposten Junior

Aftenposten Juniors redaktør Mari Midtstigen kan foreløpig ikke si noe konkret om hva avisen vil gjøre.

– Alt tyder på at Aftenposten Junior og flere medier har brakt feil informasjon i denne saken. Vårt utgangspunkt var at dette var et lokalt initiativ, men det viser seg nå å være en profesjonell PR-kampanje. Aftenposten Junior undersøker nå hva som har skjedd og vil komme tilbake med en grundig redegjørelse til leserne våre, skriver hun en melding til Medier24.

– Dette er uheldig for PR-bransjen

Ryste er også bekymret for hva denne saken vil gjøre for hennes egen PR-bransje.

– Jeg har i hele min karriere jobbet med journalistikk og PR, og jeg mener dette også er uheldig for vår bransje. For vi som jobber med PR er også avhengig av tillit. Det er helt grunnleggende. De historiene du sender ut til mediene skal være sanne, sier hun.

– Det er fint å fortelle gode historier, men premissene for historien må være tydelige og klare. Hadde man vært åpen om premissene i denne saken, så hadde det ikke vært noe problem, sier Ryste. 

Innovasjon Norge-direktør beklager

Innovasjon Norge har ikke svart på Medier24s henvendelser onsdag formiddag. Overfor Aftenposten legger imidlertid Innovasjon Norge-direktør Håkon Haugli seg langflat.

– Jeg er spesielt lei for at Aftenposten Juniors reportasje bare delvis er sann. Det er alvorlig at barn ble trukket inn i en slik historie. Falske nyheter er et samfunnsproblem, sier Haugli til avisen.

– Jeg vil komme med en tydelig beklagelse, og et løfte om at vi ikke skal gjøre noe slikt igjen, sier Haugli. 

Powered by Labrador CMS