Nina Kordal i Dagsavisen, Bjørn Carlsen i Dagbladet og Sofie Skogstrøm i Aftenposten Junior

Disse stuper i opplag: Dagbladet har mistet 40 prosent

Ikke alle kan vise til vekst i opplagstallene i den ferskeste målingen. 

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag presenterer MBL opplagstallene for andre halvår i 2024. Veksten i opplaget på landsbasis er stabil, mens mange har digital vekst. 

Men flere medier har også fall i opplaget. 

Se alle opplagstallene her.

Dagbladets papiravis går ned med over 40 prosent fra 2023. Dagbladet Pluss-redaktør, og ansvarlig for papiravisen, Bjørn Carlsen, forklarer at fallet er størst fra høsten 2023 til våren 2024.

 – Det skyldes at vi avsluttet noen faste samarbeidsavtaler vi hadde med eksterne partnere om distribusjon av avisen. Så det var ikke overraskende for oss, skriver han i en SMS.

Færre papiravis-kjøpere

Fra våren 2024 til høsten 2024 har papiravisen fortsatt å gå noe ned, og fallet er på rundt 5 prosent. 

– Vi vet jo at papiravisene synker år for år, det blir stadig færre som kjøper aviser på papir. 

Likevel sier han de opplever at papirsalget over disk har bedret seg de siste månedene.

– Det er gledelig, og vitner om at vi har et «grunnfjell» av trofaste papirlesere.

 De opererer ikke med noen sluttdato for papiret, og skriver at de blir stadig overrasket over hvor godt salget holder seg.

– Så handler alt om å holde kostnadene så lave at vi fortsatt tjener penger på den fremover.

Dagbladet Pluss faller også når man sammenligner høsten i forfjor med høsten i fjor, men økte med rundt 2 prosent fra første til andre halvår i 2024. 

Utfordrende for Elbil24

Carlsen svarer også på vegne av Elbil24, der han gikk inn som redaktør fra 1. mars i år.

Fra høsten 23 til høsten 2024 har de tapt 18 prosent av opplaget.

– Vi må erkjenne at det har vært utfordrende å drive biljournalistikk en stund. 

Han tror de påvirkes av at færre kjøper ny bil.

Nå har de endret organiseringen rundt Elbil24 og Elbil24 PRO.

– Og har stor tro på at ting vil snu for oss fremover.

– Jobber mot vekst

Dagsavisen fortsetter å blø opplag. De har en tilbakegang på 2.158, tilsvarende 12 prosent, og har nå et opplag på 15.084. 

Konstituert daglig leder i Dagsavisen, Nina Kordahl, skriver til Medier24 at tilbakegangen er sammenlignet med samme halvår i 2023, og at de i denne perioden hadde flat utvikling digital, og at det er papir som står for nedgangen. 

– I hovedsak skyldes dette nedleggelsen av Rogalands Avis, samt den generelle papirnedgangen vi ser i hele bransjen. Vi er fornøyd med at vi ser en bedre utvikling andre halvår mot første halvår 2024 og jobber mot vekst i digitale abonnement i årene fremover, skriver Kordahl. 

Viser til vekst digitalt

Aftenposten Junior har en tilbakegang på 1.759, tilsvarende 10 prosent. Redaktør Sofie Skogstrøm sier til Medier24 at de ikke er de eneste som opplever motvind på papir.

– Dette er tall som viser utviklingen i papiravisen. Samtidig så har vi en eventyrlig vekst i det digitale produktet Aftenposten Junior Skole, som nå brukes i skoler i 160 kommuner i hele landet.

Hun legger til at de aldri har nådd flere barn enn de gjør nå.

– Og selv om opplagstallene har falt, har vi på ingen måte gitt opp papirproduktet. Tvert imot, vi brukte 2024 på å gjøre endringer i innholdet, og har blant annet mye større bredde i stofftilfanget, mer fokus på læring og enda flere nyheter på barnas premisser. Det har vi fått gode tilbakemeldinger på, sier Skogstrøm. 

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS