Illustrasjonsbilde av norske magasiner og ukeblader.
Illustrasjonsbilde av norske magasiner og ukeblader.

Magasin-opplaget faller: Aftenposten-titler og Se og Hør faller mest

Ingen av magasintitlene i opplaget vokser. 

Publisert

Tirsdag presenterer MBL opplagstallene for andre halvår 2024 for aviser, og for hele 2024 for magasiner. 

Opplaget for norske magasiner er på 776 000 og går tilbake med 9,8 prosent fra 2023 til 2024. Totalt ble det solgt 25,2 millioner magasiner i fjor, en nedgang fra 27,8 millioner året før. Magasinopplaget rapporteres på 33 titler, som er tre færre enn året før, og nedgangen berører alle titlene. 

Den største tittelen i opplag er fremdeles Hjemmet. Men de har falt fire prosent og er nede på 101.711 i opplag per utgave. 

Se og Hør tirsdag har det kraftigste fallet, på 7.283, tilsvarende nå prosent. Se og Hør Ekstra faller med 4.076, tilsvarende 17 prosent. 

Prosentmessig er det de to Aftenposten-magasinene Innsikt og Historie som faller mest, henholdsvis 27 og 20 prosen. 

Den største magasinkategorien er fortsatt "Voksen kvinne", som utgjør en tredjedel av totalopplaget. Deretter følger “Bolig og interiør” og “Aktualitet og TV”, og til sammen utgjør disse tre kategoriene mer enn 70 prosent av magasinopplaget.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS