I dag har VG og Aftenposten disse sakene på hver sin forside. Den ene er reklame og den andre er journalistikk
Og det er helt tilfeldig, ifølge de to mediene i samme hus. - Men det understreker behovet for å holde fast ved den journalistiske kvaliteten og vurderingene vi gjør, sier nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen.
Samme bilde, nesten samme tittel og tildels likt innhold. Det er hva leserne ble møtt av på forsidene til VG og Aftenposten onsdag. Og begge henvisningene handlet om storfilmen «Skjelvet», som har premiere i august.
For ordens skyld: Så langt ingenting galt. Og helt tilfeldig, skal vi tro de to avisene.
- Dette er i vår Viten-spalte, hvor teksten er vinnerbidraget i en skrivekonkurranse hvor bidragene har vært ute i flere uker - og vinneren nylig ble kåret, sier Aftenpostens nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen.
Ifølge innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio er publiseringen knyttet opp til forsalget av billetter, som starter i dag.
- Dette er en dato som har vært planlagt lenge, sier han.
- Understreker behovet av gode vurderinger
Ifølge nyhetsredaktør Strøm-Gundersen var desken i Aftenposten ikke kjent med VGs publisering, da Viten-teksten ble publisert på forsiden tidligere i dag. Hun understreker at Aftenpostens tekst er en vitenskapelig kommentar fra en forsker, og skiller seg fra VGs presentasjon.
- Samtidig: Det er klart jeg ser likheten mellom vår sak og VGs annonsørinnhold.
- Og det må vi bare leve med?
- Det understreker i hvert fall behovet for å holde fast ved den journalistiske kvaliteten og gode vurderinger av alt vi publiserer, inkludert eksterne tekster. Når en tekst knyttes til en lansering av noe slag, må vi sørge for at det ikke bare er fordi filmen er aktuell, men at teksten også holder en høy kvalitet og ha relevante nyhetspoenger, svarer Strøm-Gundersen.
Men kan dette bli en problemstilling? Og bør man gjøre noe form å unngå slikt i framtiden?
- Det har jeg ikke tenkt så mye på, dette er en helt fersk problemstilling. Jeg tenker uansett det viktigste er at vi holder fast på de journalistiske vurderingene og stiller høye krav til journalistikken, sier nyhetsredaktøren.
- Tydelig merket som reklame
Innholdssjef Svein Arne Haavik i VG Partnerstudio har registrert likheten, og kommenterte den muntert på Facebook onsdag:
- Ganske morsomt at Aftenposten driver helt gratis content marketing samme dag...
På spørsmål fra Medier24 understreker Haavik at han ikke ser dette som et problem:
- Så lenge det er tydelig merket at dette er reklame, er det ikke noe problem i seg selv. Det er også en viss forskjell; Aftenposten har publisert en kronikk fra en forsker, vi har en omfattende innholdsmarkedsføring i samarbeid med Nordisk Film, sier Haavik.
- Men, et spørsmål vi har vært borti tidligere, kan det være et «problem» hvis reklamen blir «for god» og dermed lik journalistikken?
- Nei, det kan jeg ikke tenke meg. Det kan da umulig være noe ønske for norske medier å lage dårlig reklame. Selvfølgelig ønsker vi å skape så god effekt som mulig for våre kunder, og da må vi lage det så godt som mulig.
Det er ikke første gang VG Partnerstudio lanserer storfilmer med ekstra omfattende innholdsmarkedsføring, men ifølge Haavik er det en ekstra omfattende visuell pakke med mer video denne gang.
- Disse filmprosjektene, som Bølgen og Snømannen, krever store ressurser. Er de fortsatt lønnsomme?
- Ja, alt vi driver med skal vi tjene penger på. Så svaret er ja. Men vi legger også inn læring og utvikling i slike prestisjeprosjekter, sier Haavik.
Ifølge innholdssjefen leses reklamesaken veldig godt onsdag, uten at han ennå kan gå inn på noe tall.
PS! VG ble som kjent felt i PFU tidligere i år for forsidepresentasjonen av innholdsmarkedsføring. Her har mediehuset fortsatt ikke endret praksis, men skal i disse tider holde på å prøve ut forskjellige løsninger - som også A/B-testes live.