- Aftenposten bidrar til «grønnvasking» av Statoil, Norges største forurenser

Får kritikk fra Natur og Ungdom for samarbeid med oljegiganten.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Aftenposten og Statoil har gjennom 2016 samarbeid om flere eventer og andre prosjekter om klima og miljø.

I oktober var oljegiganten sponsor for konferansen #klodenvår, og de neste ukene inviterer aktørene til debattkvelder for unge i flere byer.

Samtidig framstår Statoilforsiden av Aftenposten.no med innholdsmarkedsføring hvor de vil høre hva de unge mener.

Og nå får dette samarbeidet kritikk, fra leder Ingrid Skjoldvær i Natur og Ungdom. Til NRK Kulturnytt onsdag sier hun:

- Vi er veldig glad for at Aftenposten vanligvis er flink til å skrive om klima, men gjennom et samarbeid som dette grønnvasker de Norges aller største forurenser.

Skjoldvær reagerer også på at Statoil og Aftenposten samarbeider om arrangementer, samtidig som oljeselskapet profilerer seg gjennom reklame for et lignende budskap:

- Det er betenkelig hvordan den dobbeltrollen virker i dette samarbeidet, sier Skjoldvær.

Politisk redaktør Trine Eilertsen i Aftenposten er ikke veldig bekymret for samarbeidet, og svarer i sendingen på kritikken med at det er to forskjellige løp, og Aftenposten har solgt annonser i 150 år, så det er ikke noe nytt.

Samtidig mener hun at avisa er blant mediene som har jobbet mest med klimaspørsmål, noe som har gitt avisa troverdighet.

Og at de nevnte konferansen skaper interessante arenaer, hvor Statoil også stiller med operative ledere - ikke bare PR-folk:

- Det blir en interessant journalistisk dialog, som vi synes er interessant.

Powered by Labrador CMS