Og nå får dette samarbeidet kritikk, fra leder Ingrid Skjoldvær i Natur og Ungdom. Til NRK Kulturnytt onsdag sier hun:
- Vi er veldig glad for at Aftenposten vanligvis er flink til å skrive om klima, men gjennom et samarbeid som dette grønnvasker de Norges aller største forurenser.
Skjoldvær reagerer også på at Statoil og Aftenposten samarbeider om arrangementer, samtidig som oljeselskapet profilerer seg gjennom reklame for et lignende budskap:
- Det er betenkelig hvordan den dobbeltrollen virker i dette samarbeidet, sier Skjoldvær.
Politisk redaktør Trine Eilertsen i Aftenposten er ikke veldig bekymret for samarbeidet, og svarer i sendingen på kritikken med at det er to forskjellige løp, og Aftenposten har solgt annonser i 150 år, så det er ikke noe nytt.
Samtidig mener hun at avisa er blant mediene som har jobbet mest med klimaspørsmål, noe som har gitt avisa troverdighet.
Og at de nevnte konferansen skaper interessante arenaer, hvor Statoil også stiller med operative ledere - ikke bare PR-folk:
- Det blir en interessant journalistisk dialog, som vi synes er interessant.