Medier24 har stilt en blanding av personaliserte og generelle spørsmål til en rekke medieprofiler om året som har gått, og deres forhold til jula. Denne gangen er det nyhetssjef i Aftenposten Henning Carr Ekroll som svarer.
– I 2019 har du vunnet både Skup-diplom og Data-Skup-diplom. Når skjønte du at sakene om stortingsregnskapene kom til å bli såpass store?
– Da jeg forsto at vi kunne dokumentere at en såpass profilert stortingspolitiker som Frps Mazyar Keshvari systematisk hadde levert falske reiseregninger. Det var vel i oktober 2017 at det var tydelig for oss at dette ville få stort gjennomslag.
– Kan vi forvente oss flere avsløringer knyttet til stortingsregnskapene i 2020?
– Det skal jeg ikke utelukke. Vi har tidligere hatt god effekt av å bygge ut datasettene over tid, legge alt fra oss i perioder og deretter komme tilbake senere se på materialet med friske øyne der vi tester ut nye analysemetoder.
– Hva gjør du i jula?
– Hadde et par dager på jobb som nyhetssjef i Aftenposten, men utover dette tilbringer jeg mesteparten av tiden i min hjemby Stavanger.
– Når slapper du av og hva gjør du i så fall?
– Hadde turnusfri uken før jul, så da dro jeg ut på Jærens strender og ble røsket i håret av det vestlandske vinterværet, noe som alltid gjør godt når man tilbringer mye tid i Oslo. Utover det ble det julegaveinnkjøp (som jeg nesten alltid utsetter lengst mulig), kompisjulebord og sosial omgang med familie og venner i Stavanger-området.
– Hva spiser dere til jul?
– Alltid pinnekjøtt på julaften, men på kompisjulebordet like før har vi eksperimentert med lutefisk og smalahove – stort sett med stor suksess.
– Hva husker du best fra medieåret 2019?
– Pressekonferansen der Nav-sjefen, Riksadvokaten og arbeidsministeren, alle sortkledd foran et tungt, mørkeblått teppe, presenterte hovedpunktene i det som er den største rettsskandalen i nyere tid.
– Hva tror du vil påvirke medieåret 2020?
– Jeg tror nok de trendene vi har sett i år vil forsterkes: Det blir mer krevende å nå gjennom i en stadig voksende informasjonsstrøm, samtidig som de tradisjonelle mediene må konkurrere med flere alternative nyhetskilder og andre innholdsplattformer som folk bruker tid på. I nyhetsbildet vil både brexit-prosessen, trygdeskandalen, riksrettssaken mot Trump og presidentvalgkampen være sakskomplekser som vi vil bruke mye tid på (også) neste år.