I et live-intervju med Medier24 kritiserer Harald Stanghelle Aftenposten-eier Schibsted, og sier at de rammevilkårene Aftenposten har fått i konsernet de siste årene er noe av bakgrunnen for det valget han nå har tatt.
– Det har vært en god del kritiske år, og en av grunnene til at jeg har tatt det valget jeg har tatt nå, er at jeg har vært både skuffa og kritisk til de rammevilkårene Schibsted har gitt Aftenposten, sa Stanghelle.
Han beskriver en situasjon hvor avisa i løpet av seks år har nedbemannet med 118 redaksjonelle medarbeidere, samtidig som de har hatt et overskudd på 874 millioner kroner.
En viktig og tydelig stemme
Klubbleder i Aftenposten, Gunnar Kagge, sier til Medier24 at han er glad for at Stanghelle er så tydelig stemme for kvalitet på det redaksjonelle produktet man leverer - og hvilke konsekvenser omfattende kutt og nedbemanninger kan ha for en redaksjon.
– Jeg er veldig glad for det. Det er ikke første gangen jeg hører ham si dette. Han har vært en tydelig stemme for redaksjonelle verdier lenge. Det har vært veldig viktig for oss undersåtter å ha en høvding som har vært så tydelig.
Kagge er glad for at Stanghelle fortsatt blir å finne i spaltene til Aftenposten.
– Leserne vil fortsatt få Haralds gode innsikt. Men for redaksjonen, i de interne debattene, forsvinner det en veldig viktig stemme som mange har satt veldig stor pris på, sier Kagge.
– Tror de begynner å forstå alvoret
Klubblederen har nå et håp om at det Stanghelle og andre internt i redaksjonen har sagt om Schibsted som eier, nå vil begynne å gjøre et inntrykk på konsernet.
– Jeg tror at de begynner å forstå alvoret etter disse ganske brutale nedbemanningene. Og jeg håper inderlig at de tar Harald på alvor, og gjerne tar en prat med ham om hvordan en god medieeier opptrer i slike tider som vi nå er gjennom, sier Kagge.
Klubblederen beskriver nedbemanningen som har vært i redaksjonen som dramatisk. Da han sist var klubbleder, for ti år siden, var redaksjonen dobbelt så stor som da han kom tilbake som leder i fjor.
– Det sier seg selv at redaktørene som for ti år siden sa at vi skulle jobbe smartere og bedre, egentlig snakket mot bedre vitende. Vi har måttet velge bort mye på både på kvantitet og dels på kvalitet. Å tro at vi kan gå gjennom slike kutt uten at det merkes på tilbudet vi gir leserne, er naivt, sier han.
Kagge har opplevd at Stanghelle internt har vært på linje med klubbens syn på omfang og tempo på nedbemanning.
– Det har vi satt veldig stor pris på. Personlig setter jeg også stor pris på ham som kollega og menneske. Det gjør at det er trist for oss om har kjent ham i mange år, at han er på vei tut av redaksjonslokalet, sier Kagge.
– Friskt
På spørsmål om også klubbleder i VG, Tor-Erling Thømt Ruud, deler synspunktene til Stanghelle sier han at han deler ambisjonen om å Schibsted bør satse på mediene.
I en SMS til Medier24 skriver han: «Friskt av redaktøren! Så klart er vi enige i at Schibsted bør satse på mediene! Lykke til videre, Stanghelle.»
Medier24 erfarer at det internt i Aftenposten-redaksjonen også skal være dem som ikke deler Harald Stanghelles kritikk av Schibsted.
– Ikke enig
Konserndirektør i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, skriver i en epost til Medier24 at han ikke er enig i kritikken fra Stanghelle - og nå klubbleder Kagge - men at den ikke er ukjent for han.
«Harald har gjort en fremragende jobb for Aftenposten gjennom mange år, og jeg håper han fortsatt vil bidra i spaltene. Jeg er kjent med hans kritikk og har diskutert dette med Harald noen ganger gjennom årenes løp. Jeg har forståelse for hans synspunkter, men de store endringene som preger vår bransje har gjort det nødvendig å gjennomføre tiltak som jeg vet at ikke alle er enige i».
Sjefredaktør i Aftenposten Espen Egil Hansen, sier til Medier24 at også han er kjent med kritikken fra Stanghelle, men at han ikke deler den.
– Harald har vært åpen på disse synspunktene internt i Schibsted, så dette var ikke nyheter for meg. Så vil jeg si at i denne saken så er jeg ikke enig med Harald, når det gjelder hans syn på Schibsted og dette med å ta samfunnsansvar. Jeg opplever Schibsted som en god eier og den beste vi kan ha. Våre utfordringer ikke er knyttet til vår eier, men til at digitaliseringen har endret forretningsmodellen får vår del, og at Google og Facebook tar en stadig større andel, sier Hansen til Medier24.