Det ble ingen SKUP-pris for 2015, men i Aftenposten er man for tida ikke så opptatt over snøen som falt i fjor.
Her er det god gravejournalistisk ånd for tida, etter å ha vært med på «tidenes største journalistiske» prosjekt; Panama Papers.
Da journalistene bak snakket om prosjektet på SKUP-konferansen i helga, ymtet nyhetssjef Henning Carr Ekroll frampå om at slike samarbeid burde vært mulig å få til i Norge også.
Han hadde ingen konkrete invitasjoner eller forslag. Men det har nyhetsredaktør Håkon Borud noen dager etter konferansen:
- Vi har lært mye om redaksjonelt samarbeid, hvor bra det kan fungere, og hvor viktig det er å løfte det som kan bli et bra graveprosjekt til å bli et fantastisk bra graveprosjekt.
- Og så er vi blitt nysgjerrige på om det er mulig å få til dette i Norge også. Jobbe på tvers av redaksjoner mot et felles mål, sier Borud.
- Derfor stiller vi et åpent spørsmål ut i bransjen: Er det noen som er interessert i det? Har dere noen gode ideer som dere trenger hjelp og samarbeid på? Ta kontakt med meg, så kan vi snakke sammen!
Vil stille med ressurser og raushet
Borud har selv erfaring som journalist og redaktør i en håndfull små og store lokalaviser, og når vi snakker om temaet er han var på en ting: Hvordan dette kan bli oppfattet. Og hva Aftenposten ikke er ute etter.
- Vi gjør ikke dette for å ta æren for andres journalistiske prosjekter. Vi har sett hvor mye vi kan få til med samarbeid, og ønsker å stille våre ressurser tilgjengelig for lignende prosjekter i Norge.
- Da må vi sammen lage en plan for hvordan vi skal arbeide og hvordan vi skal publisere sammen. Vi kommer til å være nøye med hvilke prosjekter vi går inn i, men vil være rause i ethvert samarbeid, sier Borud.
- Vi har ansatte som er gode på å grave på alle mulige måter, research, analyser, digitale verktøy, og ikke minst presentasjon. Så har lokale mediehus eller nisjemedier den unike kunnskapen og de gode kildene om lokale forhold, fortsetter han.
Vil løfte gode saker og skape konsekvenser
Bakgrunnen for initiativet er ønsket om å bidra til å løfte fram god journalistikk - og å lage journalistikk av noe som ellers ville blitt igjen i skuffa.
- Jeg vet veldig godt hvor krevende hverdagen er, og hvordan en god idé kanskje ikke blir noe av, fordi det ikke er tid.
- Og så er det mange gode prosjekter som kanskje kunne vært enda litt bedre, og ikke minst få enda mer gjennomslag. Hvis man vil noe med journalistikken sin, så ønsker man jo at det skal føre til konsekvenser. Kanskje vi kan øke mulighetene for det gjennom en sampublisering, sier Borud.
Inviterer til dialog - og å bygge tillit
Nyhetsredaktøren forstår godt at Aftenposten for noen kan framstå som «den store, stygge ulven».
Og ja, kanskje har avisa også vært det en gang?
- Kunne denne invitasjonen kommet for ti eller fem år siden?
- Nei, det tror jeg ikke. Det er først nå vi virkelig har erfart gjennom praktisk erfaring hvor mye det tilfører et graveprosjekt - og redaksjonen - å jobbe på tvers av flere redaksjoner, sier Borud.
- Men å dele ideer med andre redaksjoner. Er ikke det litt tabu og litt skummelt?
- Det har kanskje vært det, men den eneste måten å bli trygg på det, handler jo om å prøve, bygge tillit, bli enige om hvordan vi skal gjøre, og så gjenomføre det. Vi er jo ikke ute etter å stjele noens ideer, understreker nyhetsredaktøren.
- Bra for mediemangfoldet
Borud har også fått med seg kommentarene fra generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund på Twitter, med spørsmål om dette kan redusere mediemangfoldet.
Og Borud ser ikke helt den problemstillingen:
- Nei, tvert i mot tror jeg at vi kan få fram flere ting som blir holdt skjult, opp i offentligheten. Det er jo bra for mediemangfoldet, mener han.
Og leger til:
- Det hjelper jo ikke med «mangfold», hvis det er et mangfold av god journalistikk som ikke kommer til overflaten.
- For ordens skyld: Medier24 har et samarbeid om redaksjonell stoffutveksling til Aftenposten.