Forklart: Programleder Andreas Bakke Foss (36) podkastansvarlig og produsent Karoline Fossland (31) og programleder Kristoffer Rønneberg i Aftenposten.Erik Waatland
På sin 100. episode har Aftenpostens «Forklart» endelig begynt å tjene penger
I oktober i fjor ble det kjent at Aftenposten lanserte «Forklart», som er det nærmeste man kommer den populære podkasten «The Daily» fra New York Times i Norge.
Siden første episode ble publisert, har de nå tre millioner avspillinger - og vokser stadig.
- Det er en milepæl for oss og veldig gøy at vi har klart å øke lyttertallene jevnlig. Nå har vi rundt 40.000 nedlastede episoder per episode og gjennomlyttingsraten er i snitt på 80 prosent, forteller podkastansvarlig og produsent Karoline Fossland i Aftenposten til Medier24.
Kollega Andreas Bakke Foss skyter inn:
- Det er morsomt å ha nådd 100 episoder allerede og jeg tror nøkkelen er kvalitetsjournalistikk og at vi har episoder på 15-16 minutter. Det er det folk har tid til, sier programlederen.
Ikke noe «dill dall»
Aftenpostens team opplyser at de aller fleste lytter til programmet på morgenen før de drar på jobb. Mellom 06:30 og 09:00 er det «prime time» lytting.
Tidligere USA-korrespondent Kristoffer Rønneberg er kommet inn i teamet og skal fungere som programleder i Forklart sammen med Bakke Foss.
Han har figurert ofte som gjest i programmet og drar med seg perspektiver på podkasten fra utsiden:
- Jeg var hyppig gjest og satte pris på at det er så stramt redigert, at strukturen er gjennomtenkt, gjestene er godt forberedt og at det ikke er noe «dill dall». I så måte skiller den seg ut fra andre nyhetsprogrammer.
Forklart sier at de har et løfte til lytterne om å ikke kaste bort tiden deres og at det forplikter.
Begynner å tjene penger
I alt er «Forklart» lastet ned over tre millioner ganger - som igjen gjør at annonsørene begynner å melde seg.
På noen få år har podkasten i Norge blitt mer profesjonalisert, men fremdeles gjenstår det å tjene de store pengene på formatet. For Aftenposten sin del, har de nå så smått begynt å hente inn inntekter.
Aftenposten ønsker ikke å si hvor mye, men at de er i gang.
Sist nå var annonsøren Telia med på laget og fremover kommer flere annonsører med spesialtilpasset innhold - som skal fungere opp mot Forklart-publikummet, forteller Fossland.
Blant annet vil selskapet «Morgenlevering» begynne å annonsere om kort tid.
- Det er viktig for oss å lage journalistikk og innhold som leserne og lytterne våre vil ha - og det føles godt at vi begynner å tjene penger på det, for det betyr at det er lettere å argumentere for flere ressurser til å utvikle podkasten enda mer, sier Bakke Foss.