Forklarts mye omtalte annonsepodkast med Equinor er blitt klaget inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU), og nå setter sekretariatet i gang med full behandling av klagen.
Det bekrefter PFU-rådgiver Ingrid Nergården Jortveit overfor Medier24.
Sekretariatet mottok klagen i forrige uke, og besluttet for kort tid siden at saken skal opp til behandling i utvalget.
– Jeg kan bekrefte at vi nå setter i gang full behandling av saken, og ber Aftenposten om et tilsvar, sier Jortveit til Medier24.
Klager på to punkter
Klagen er knyttet til Vær Varsom-plakatens punkter 1.1 og 2.6.
I punkt 2.6 står det: «Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon».
Punkt 1.1 er følgende: «Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. En fri, uavhengig presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn».
Annonsepodkasten har både fått kritikk før publisering for en drøy uke siden, skapt bekymring internt i Aftenposten og blitt kritisert i etterkant.
– Vil behandle klagen på vanlig måte
Samtidig har Aftenposten forsvart det nye annonseformatet. Stabssjef Morten Andersen i Aftenposten sier de tar PFU-klagen til etterretning.
– Vi har mottatt en klage på en annonse i en podkast. Så vil vi naturligvis svare på den klagen, og behandle den på helt vanlig måte, sier Andersen til Medier24.
Han understreker at det betyr at de nå vil ta kontakt med klager, med mål om å oppnå en minnelig løsning, og hvis de ikke oppnår det, levere et tilsvar til PFU på vanlig måte.
– Det er naturlig at det er klager og PFU som mottar det svaret først, sier han.
Videre viser han til at kommersielle interesser ikke påvirker Aftenpostens redaksjonelle produkter.
– Vi er opptatt av at det skal være åpenbart hva som er annonser og ikke, og at det er tydelig at det skal hvem som er avsender av kommersielle budskap. Jeg understreker også at det ligger fast at kommersielle interessert ikke påvirker de redaksjonelle produktene i Aftenposten, sier han til Medier24.