Stabssjef Morten Andersen i Aftenposten (til venstre) synes Marie Simonsens kritikk av Forklarts nye annonseformat kommer for tidlig.Jan Magnus Weiberg-Aurdal/Emma Tollersrud
Marie Simonsen kritisk til Forklart-annonseringen til Aftenposten: – Ubegripelig og flaut
– Jeg synes det er helt sprøtt, sier Dagbladets Marie Simonsen til Medier24. – For tidlig å konkludere, svarer Aftenpostens Morten Andersen.
Debatten går i tillegg i Medie-Norge, og inne på den lukkede Facebook-gruppen «Norske podkastere» har det tatt fyr. Blant de som har engasjert seg er Dagbladets politiske kommentator Marie Simonsen.
Hun omtaler annonsen som «bare flaut» og synes det er «helt ubegripelig» at Aftenposten har gått med på dette.
– Undergraver sin egen markedsverdi
Simonsen utdyper kritikken overfor Medier24.
– Jeg synes det er helt sprøtt, og jeg trodde ikke mine egne øyne. Det er helt ubegripelig. Den troverdigheten Forklart har ligger i merkevaren, og med dette selger de vekk den troverdigheten. De undergraver sin egen markedsverdi, sier hun.
– Selv om også vi i Dagbladet selger annonser, så ville vi ikke latt Equinor redigere magasinet vårt, eller latt Dagbladet-logoen bli brukt i en content marketing-annonse, sier Simonsen.
Og fortsetter:
– Eller hva om for eksempel TV 2 skulle lagt ut en reklame med «nyhetene fra Equinor» på TV 2, men pakket inn som TV 2 Nyhetene?
– Medienes troverdighet er det eneste lille vi har igjen. I en verden med stadig mer fake news, så bør vi være spesielt opptatt av å ikke krysse slike grenser, sier Simonsen.
Simonsen - som selv fronter podkasten «Siste med Marie Simonsen» for Dagbladet - sier hun selvsagt er klar over at det er krevende for mediehus å innkassere på podkast-formatet.
– Det er en utfordring å tjene penger på podkast. Det er alle enige om. Men her er de på ville veier. Dette er et skritt videre fra vanlig innholdsmarkedsføring, sier hun.
Og understreker
– Equinor låner Forklarts troverdighet, Aftenposten selger den.
– Hovedpoenget er at de utfordrer Vær varsom-plakatens pålegg om å skille klart mellom redaksjonelt innhold og reklame. Her hviskes skillet ut etter min mening, sier Simonsen.
Og akkurat det skillet er vanskelig nok fra før, mener hun.
– Det har vært utfordringer rundt innholdsmarkedsføring tidligere, og det er krevende hvordan reklamen brukes og blandes inn. Jeg synes selv det av og til er forvirrende, men er er blitt bedre enn det det var, sier Simonsen.
Stabssjef i Aftenposten, Morten Andersen:
– Annonsene Marie Simonsen uttaler seg om, er foreløpig ikke publisert, så vi synes det er litt tidlig å konkludere om uklare skiller og brudd på Vær varsom-plakaten.
– VVP krever at det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Når denne annonsen kommer 26. oktober, vil det vil fremgå tydelig i både tekst og tale at det er en annonse. Vi er ikke bekymret for at lytterne vil misforstå.
– Vi behandler Equinor på samme måte som alle andre annonsører. Podkasten Forklart består av redaksjonelt innhold og annonser, og nå har Equinor kjøpt en annonse. Annonsører redigerer naturligvis ikke noe av det redaksjonelle innholdet. Som i alle andre sammenhenger har ikke kommersielle interesser innvirkning på vår journalistiske virksomhet.
– I strømmen av Forklart-episoder vil det fortsatt komme fem sendinger fra mandag til fredag med det samme redaksjonelle innholdet som publikum kjenner. Det nye er at det vil komme en annonse på lørdag. Annonseformatet er nytt i lydsammenheng, men det er godt kjent fra både papir og nett. De samme prinsippene ligger til grunn på alle plattformer.
– Selv om man merker annonsørinnhold, så er det ikke alle som får dette med seg, påpeker hun.