– En pitch handler om å presentere for å overbevise kunden, og det samme gjelder når jeg står på scenen og skal underholde publikum.

Marius har permisjon fra Schibsted for å satse på stand up

– Det veksler mellom en følelse av glede og frykt.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Hele livet har han trivdes med å stå på scenen, og de siste sju årene har drømmen om å leve som stand up-komiker vokst sterkere for Marius Thorkildsen. I hele 2022 skal han, som fram til nå har vært leder for merkevare og brukerbetaling i Aftenposten, gjøre alt han kan for å få deg til å le.

– Jeg skal innrømme at timingen kunne vært noe bedre, men jeg har drømt om dette lenge og tar sjansen, forteller han til KOM24.

Drømmen om å leve fulltid som stand up-komiker skal endelig oppfylles, og det med full støtte fra arbeidsgiver.

– Dette er noe jeg har ønsket i lang tid og drømt om å få til på et tidspunkt. Da Norge åpnet i høst hadde jeg en dialog med sjefen min i Schibsted, som har gjort det mulig for meg å leve ut drømmen. Jeg var forberedt på å måtte si opp jobben, men fikk full støtte og permisjon fra arbeidsplassen for å prøve ut stand up livet.

– Klar over hva jeg «går» fra

Men gjennom desember med økende smittetall, økte også bekymringene for den nye hverdagen. Likevel ser han lyst mot den nye hverdagen og tror det vil være et sterkt behov for latter i nær fremtid.

«Marius-mellomleder» skal være «Komiker-Marius» i 2022.

– Jeg aner jo ikke helt hva jeg går til, men jeg er veldig klar over hva jeg «går» fra. En god og spennende jobb med stabil inntekt, til fordel for en usikker tid i påvente av at landet åpner skikkelig opp igjen. Det veksler hele tiden mellom en følelse av glede og frykt, men jeg synes det er spennende at jeg har fått denne muligheten og ville uansett angret om jeg ikke tok sjansen.

Thorkildsen kom fra kommunikasjonsbransjen før han entret Schibsted i 2016 og tror stand up-drømmen henger sammen med ønsket om å formidle.

– Grunnen til at jeg havnet i bransjen var at jeg ville bli journalist. Jeg har alltid følt på et formidlingsbehov og det er jo det stand up også handler om.

Han trekker flere paralleller mellom bransjene.

– Jeg tror den formidlingsevnen man tar med seg fra scenen er nyttig i all kommunikasjon generelt. Det handler mye om det samme, det å skape en illusjon om at noe skjer der og da og snakke fritt som om man ikke leser fra et manuskript.

Kombinerer leder og komiker

Også det å pitche en idé for en kunde kan sammenlignes med jobben som stand up-komiker.

– En pitch handler om å presentere for å overbevise kunden, og det samme gjelder når jeg står på scenen og skal underholde publikum. Det er viktig å spisse språket presist slike at ingen faller av underveis – da mister pitchen eller showet sin kraft.

Fram til nå har han vært «Marius-mellomleder» som jobber med reklame, kommunikasjon og markedsføring. De neste tolv månedene må han slå på «Komiker-Marius». Men det er ingenting i veien for at disse to kan møtes i ny og ne.

– Det kommer helt an på hvem publikum er, og både Stand up Norge og Feelgood bruker min profesjonelle bakgrunn som et innsalg. Det er veldig gøy å få lage humor av et fagfelt som jeg synes er interessant.

Denne uken står Thorkildsen på Latter og håper han i tillegg kan reise rundt i landet om ikke lenge for å underholde i flere byer. Men han er også klar for å ta på seg andre oppgaver i løpet av permisjonstiden.

– Jeg håper jeg så langt som mulig kan være komiker på fulltid, men jeg vil også frilanse som markedsfører og foredragsholder avslører han.

Powered by Labrador CMS