Under et allmøte i Aftenposten akkurat nå klokka 12 får de ansatte i mediehuset den dramatiske beskjeden, etter hva Medier24 erfarer:
Mediehuset skal spare opptil 100 tvmillioner kroner og må fjerne 40 årsverk i redaksjonen innen 2018.
Det vil innebære at rundt 20 prosent av redaksjonen på 200 blir borte.
TV: Se og hør hva sjefredaktør Espen Egil Hansen sier om kuttene
40 må gå i Aftenposten - hør hva sjefredaktør Espen Egil Hansen sier om den tunge beskjeden, og veien videre:
Posted by Medier24.com on 15. september 2016
(Videointervju: Erik Waatland, Medier24)
- Må tilpasse oss en økonomi som ikke tillater like mange ansatte som før
Sjefredaktør Espen Egil Hansen bekrefter i en pressemelding omfanget av kuttene:
- Annonsemarkedet er i voldsom endring og de tradisjonelle mediehusene har mistet store inntekter. Til tross for at vi har stoppet mer enn ti års nedgang i abonnementsmassen og nå opplever god vekst, så veier ikke dette opp for fallet i annonsemarkedet. Vi må tilpasse oss en økonomi som ikke tillater like mange ansatte som før.
Nedbemanningen vil første omgang skje gjennom tilbud om tidligpensjon og frivillige sluttpakker.
Men: Dersom man ikke kommer i mål med dette, vil bedriften gjennomføre en styrt nedbemanning.
Og de ansatte må bestemme seg raskt.
Etter hva Medier24 forstår, blir fristen for å søke sluttpakke allerede 29. september klokka 12, altså om to uker.
Det er lagt opp til fire typer pakker ansatte kan velge mellom, inkludert AFP til alle som er født i 1955 og 1956.
Sluttpakkene er i utgangspunktet begrenset opp til tilsvarende 9 måneders lønn, men ansatte som har jobbet mer enn 25 år i bedriften kan få opp til sju måneder ekstra etter søknad.
Vil prioritere hardere og gå mer i dybden
Med 40 ansatte færre, må Aftenposten nå prioritere hardere. Og sjefredaktøren varsler i meldingen en hardere prioritering - og trolig også færre saker:
- Leserne forventer mye av Aftenposten, og er tydelige på at vi skal sette de viktigste nyhetene i sammenheng, gi kunnskap, analyse og mulighet for fri meningsytring. Vi kommer til å prioritere tydeligere de viktigste feltene og jobbe metodisk med kvaliteten på journalistikken. Dette arbeidet er allerede i gang.
- I dagens mediebilde er det en overflod av nyheter og informasjon, tildels med samme kilder og utgangspunkt. Aftenposten alene leverer i snitt 130 artikler i døgnet. Derfor kan vi trygt redusere antall artikler på de digitale flatene og satse enda mer på dybdejournalistikk på de områdene som er viktige for leserne. I papirutgaven blir det ikke færre artikler, sier Hansen.
Voldsomt fall i annonseinntektene
25. august omtalte Medier24 at det nærmer seg en ny omfattende runde med kostnadskutt og nedbemanning i Aftenposten.
Bakgrunnen er tiltakende annonsefall både på papir og nett, som rammer Aftenposten ekstra hardt.
Hardt på papir fordi Aftenposten er store, og hardt på nett fordi Aftenposten ikke er store på trafikk.
LES OGSÅ:
Har mistet 400 millioner kroner
Aftenposten AS har mistet nær 400 millioner kroner i omsetning de siste fem åra, fra 1,974 milliarder i 2011 til 1,596 milliarder kroner i 2015.
I samme periode har antall ansatte blitt redusert fra 549 i 2011, til 376 i fjor, ifølge selskapets regnskap.
Etter det er mediehuset blitt omorganisert, slik at de kommersielt ansatte nå jobber i Schibsted Norge Abonnementsmedia AS - mens de rundt 200 redaksjonelt ansatte i mediehuset fortsatt jobber i Aftenposten AS.
Og nå må 40 av disse slutte i løpet av det neste året.
Også blant de kommersielt ansatte ble det gjennomført en kuttprosess tidligere år - da hele 55 ansatte fra de fire regionavisenes nye felles selskap måtte gå.