Fredag offentliggjør Schibsted ASA resultatene for tredje kvartal, og året så langt.
Etter ni måneder er det fortsatt imponerende tall for landets største avis VG:
Som en skøyteløper i toppform på 10.000 meter klokker selskapet også dette kvartalet inn en driftsmargin på 20 prosent, og et resultat (EBITDA) på 87 millioner kroner i tredje kvartalet.
VG kan vise til omsetningsvekst både i tredje kvartal og året som helhet.
Dette skjer særlig fordi de digitale annonseinntektene vokser igjen, med hele 27 prosent målt mot tredje kvartal i fjor.
Så langt i år har VG omsatt for 1,298 milliarder kroner - med et resultat (EBITDA) på hele 263 millioner.
Det er bare 9 millioner bak resultatet for hele 2016, på 272 millioner. Driftsresultatet for 2015 var forøvrig også på akkurat 272 millioner kroner.
Papiravisen fortsetter imidlertid fallet, både i inntekter og opplag. Særlig på søndager akselerer fallet i løssalg: VG selger nå bare 65.000 aviser på helligdagen.
Bedre fra abonnementsavisene
Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen leverer også et godt kvartal.
De rapporterer ikke lenger per selskap, men for de fire avisene samlet.
I motsetning til VG er det her en nedgang i totale inntekter, men «bare» på 8 prosent i tredje kvartal, målt mot fjoråret. 13 prosent fall i annonseinntekter på papir er bedre enn foregående kvartaler.
Og opplagsinntektene øker med 3 prosent, drevet av digital vekst. Alle avisene melder nå om en liten vekst i det samlede opplaget, og antall heldigitale abonnenter vokser raskt.
Omsetningen per digitale abonnent er som kjent noe lavere enn papirabonnent, derfor vokser antallet mer enn inntektene tyder på.
De fire avisene har til nå i år omsatt for 1,874 millioner kroner, med et driftsresultat på 146 millioner. Det er nær en dobling fra samme tidspunkt i fjor - da var resultatet bare 90 millioner.
Driftsmargin etter tre kvartaler er på 8 prosent, og nærmer seg et nivå abonnementsavisene ikke har sett på flere år.
Konsernet: 783 millioner pluss
Hele konsernet leverer også godt, drevet av solide tall for rubrikkdivisjonen. Schibsted fikk et driftsresultat på 783 millioner kroner før av- og nedskrivninger (EBITDA) i tredje kvartal, mot 572 millioner kroner i samme periode i fjor.
Mediekonsernet omsatte for totalt 4.161 millioner kroner i tredje kvartal, noe som er en økning på 10 prosent dersom man sammenligner med tredje kvartal i 2016.
– Vi er glade for å presentere et sterkt resultat i tredje kvartal for Schibsted, med en økning i EBITDA på 37 prosent. Som tidligere i år, er veksten et resultat av at gode prestasjoner både når det gjelder annonsevirksomhet, Schibsted Trykk, og Schibsted Vekst, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en børsmelding fredag.