Se videointervju
Aftenposten vokser og knalltall for VG. Men mediekrisen «er bare i startfasen», mener Gard Steiro
- Tilstanden vår er fortsatt dypt alvorlig. Vi har bare noen få år på oss for å skape bærekraftige digitale forretningsmodeller, sier VG-sjef Gard Steiro.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Fredag kom mediekonsernet Schibsted med oppløftende tall for de norske mediehusene etter første kvartal av 2017:

VG leverer hele 21 prosent margin, med 88 millioner kroner i driftsresultat (EBITDA) for kvartalet. Takket være digital vekst leverer mediehuset inntektsvekst mot fjoråret, og kostnadene er langt lavere.

De fire abonnementsavisene leverer også bedre enn fjoråret. Om ikke 21 prosent margin, så øker den fra 1 prosent til 5 prosent - og 32 millioner i driftsresultat (EBITDA) første kvartal for de fire mediehusene samlet.
Regionavisene taper fortsatt store penger på fall i papirannonsering, men til gjengjeld er det nå tiltakende vekst på abonnement. Det synes både på antall abonnenter og ikke minst inntekter.

Aftenposten, Aftenbladet, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen har nå til sammen 119.000 rene digitale abonnenter. Av disse har Aftenposten hele 75.000, sier Espen Egil Hansen til Medier24.
Men er mediekrisen over? Nei, på ingen måte.
- Den er bare i startfasen, svarer VG-sjef Gard Steiro.
Se og hør mer om det i vårt videointervju med de to (øverst i saken).
LES OGSÅ:
- VG selger ikke så mange papiraviser lenger, men akkurat nå trykker de nesten penger: 21 prosent margin første kvartal!
- Nå har Schibsteds regionaviser 119.000 heldigitale abonnenter. Det er dobbelt så mange som for ett år siden
- Schibsted omsatte for 4 milliarder kroner første kvartal. 20 prosent omsetningsvekst for Finn