Aktivistgruppa dokumenterte selv demonstrasjonen og sendte ut en pressemelding om aksjonen i etterkant.Extinction Rebellion
Politiet rykket ut etter at aktivister demonstrerte mot Aftenpostens Equinor-annonser
– Vi krever øyeblikkelig stans av alt annonsørinnhold for Equinor, var budskapet fra mellom 10 og 20 aktivister utenfor Schibsted.bygget mandag formiddag.
Mandag formiddag aksjonerte aktivister fra aktivistgruppen Extinction Rebellion utenfor Schibsted-bygget i Akersgata 55.
Foran bygget ligger en dam av det som angivelig er olje, samtidig som det henger plakater fra aktivistene på flere av søylene. Samtidig er flere politipatruljer på plass.
Da Medier24 ankom stedet har aktivistene forlatt plassen foran bygget, men politiet er på plass. Innsatsleder Torgeir Brenden opplyser til Medier24 om at aktivistene var borte før politiet ankom stedet.
– Vi har fått anslag om mellom 10 og 20 aktivister. De var borte da politiet ankom stedet, og vi jobber med å få klarhet i detaljene nå, sier han til Medier24.
Krever annonser stanset
De protesterte ifølge plakaten utenfor mot Equinors annonser i Aftenpostens Forklart-podkast, og på plakatene de hang opp foran bygget krever de to ting:
1) Samarbeidet med Equinor må opphøre. Vi krever øyeblikkelig stans av alt annonsørinnhold for Equinor
2) Norsk miljøbevegelse må gis plass til å svare på annonsørinnholdet fra Equinor – i samme format og omfang. Med gratis hjelp fra Brand Studio. Vi krever at Schibsted Norge bistår miljøorganisasjonene med å trykke sannheten om klimakrisen menneskeheten er på vei inn i.
– Extinction Rebellion Norway (@ExtinctionR_NO) December 9, 2019
I en pressemelding skriver tar gruppa på seg ansvaret for aksjonen, og varsler nye demonstrasjoner, dersom kravene deres ikke innfris.
– Extinction Rebellion Norge aksjonerte ved Schibsted-gruppens hovedkvarter mandag formiddag. Vi krever at Schibsted-gruppen slutter å spre Equinors olje- og gasspropaganda som annonsørinnhold i sine aviser. Dersom våre krav ikke innfris vil vi gjennomføre flere aksjoner mot Schibsted, skriver de i en pressemelding.
Videre skriver de:
– Schibsted-Norges aviser har et papiropplag på over 750.000. I tillegg er de sterkt til stede på internett. Aviser utgjør en viktig påvirkningsfaktor i samfunnet, gjennom tillit bygd opp over lang tid. Schibsted-Norge misbruker denne tilliten til forsvar for oljenæringens langtidsplaner. Disse er i strid med klimaforpliktelser Norge har inngått med det internasjonale samfunnet.
– Ikke fått med oss
Stabssjef i Aftenposten, Morten Andersen, er den som har uttalt seg tidligere i sakene om Forklart-annonsene. Han sier at han ikke har fått med seg aksjonen utenfor.
– Det har ikke vi lagt merke til. Vi har hatt en markering hvor sjefredaktør har gått av, så dette har vi ikke fått med oss, sier han.
Når det gjelder kravene til aksjonistene svarer Andersen følgende:
– Jeg kjenner ikke til dette, så det har jeg ikke noen kommentar til, sier han.
Brand Studio-sjef Jonas Ibsen Brynildsrud ønsker ikke å kommentere kravene fra gruppa, og viser til Aftenpostens stabssjef Morten Andersen for kommentarer.