Equinor svarer på Forklart-kritikken: – Det går ikke an å kjøpe troverdighet
Selskapet er ikke overrasket over all oppmerksomheten rundt annonsepodkasten. – Vi forventet det, sier pressetalsperson Bård Glad Pedersen til Medier24.
Nå svarer den norske olje- og gassgiganten på kritikken.
Pressetalsperson Bård Glad Pedersen sier Equinor forventet at ville komme reaksjoner.
– Vi hadde forventet at annonsen ville skape diskusjon. Vi er derfor ikke overrasket over oppmerksomheten, sier Glad Pedersen til Medier24.
– For det første er dette et nytt annonseformat, og da er det naturlig at det diskuteres. For det andre tar vi opp et tema som er blant de viktigste utfordringene vi står overfor som samfunn, sier han.
– Viktig at annonser er tydelig merket
– Flere kritikere har hevdet Equinor kjøper seg troverdighet gjennom dette? Gjør dere det?
– Vårt utgangspunkt er at det ikke går an å kjøpe troverdighet. Hverken vi eller andre kan gjøre det. Troverdighet er noe man må fortjene og bygge seg over tid. Men det går an å kjøpe distribusjon, og det er det gjør med disse annonsene, sier Pedersen.
– Vi har valgt å gjøre det hos Forklart fordi vi ønsker å nå et ungt og engasjert publikum som er interessert i viktige samfunnsspørsmål, legger den tidligere statssekretæren i Utenriksdepartementet til.
Men påpeker:
– Annonsering er en del av vår kommunikasjon. Det er et supplement, men aldri en erstatning på å svare på kritiske spørsmål eller å delta i samfunnsdebatten.
– Hva synes du om påstandene om at dette vanner ut journalistikken og svekker den redaksjonelle troverdigheten til Aftenposten og Forklart?
– Det må primært Aftenposten svare på. Men for vår del så er det viktig at annonser fra Equinor er tydelig merket som nettopp det. For dette er vårt budskap og det skal være tydelig at vi er avsender, sier Pedersen.
– Dette er det viktig å diskutere. Men i den diskusjonen hører det også med at - i motsetning til annonser hos for eksempel Facebook og Google - så bidrar annonsering hos redaktørstyrte medier også til å finansiere kritisk journalistikk, sier han.
– De tar opp flere spørsmål, men jeg merket meg to ting: Det ene er at de sier eksplisitt at ikke fant noen noe feil i vår annonse. Det er viktig for oss, informasjonen i våre annonser skal være riktig, sier han.
– Så merket jeg meg også at de er uenige med oss i en del spørsmål. Det er helt OK, for dette er krevende spørsmål, sier Pedersen.
– Vi har ikke alle svarene, og det påberoper sikkert ikke Dagbladet seg heller å ha. Det er bare positivt at de tar denne diskusjonen videre, sier han.
Vil evaluere i etterkant
– Hvordan har tilbakemeldingene vært etter at annondepodkasten ble publisert?
– Dette er den første annonsen av seks, så det er litt for tidlig å trekke noen konklusjoner om kampanjen. Men vi har fått med oss reaksjonene som Medier24 også har dekket. Vi vil oppsummere og evaluere dette i etterkant, sier Pedersen.
– I tillegg ser vi at de aller fleste som starter avspilling og får opplyst at dette er en annonse fra Equinor velger å lytte videre og faktisk hører hele annonsen, legger han.
Pedersen opplyser for øvrig om at det var Schibsted som først tok kontakt med Equinor med forespørselen om det nye annonseformatet.