Aftenposten gjør flere endringer etter Equinor-kritikken: – Vi har lært
– Har blitt oppfattet som at vi har et for nært forhold til annonsøren, sier Aftenposten-redaktøren til Journalisten. – Bra de gjør endringer, sier MGD-Trædal til Medier24.
Aftenposten varsler at de nå vil gjøre flere endringer etter den massive kritikken av annonsørinnholdet til Equinor i avisens Forklart-podkast, melder Journalisten.
Endringene kommer blant annet etter en minnelig løsning med vedkommende som klaget annonsepodkasten inn til PFU, og går blant annet på følgende:
Aftenposten-logoer, produkter eller merkenavn skal ikke brukes utenfor deres egne flater.
Merkingen «Forklart annonsørinnhold» blir erstattet med begrepet «annonsørinnhold».
Alle logoer for annonsørinnhold i podkaster skal helst få sin egen visuelle profil på alle plattformer.
– Vi har sett at noen av de tingene vi har gjort, i den hensikt å være ekstra tydelige, har blitt oppfattet som at vi har et for nært forhold til annonsøren. Det var ikke vår intensjon, det har vi lært av. Nå har vi endret det, sier sjefredaktør Espen Egil Hansen til Journalisten.
Blant de krasseste kritikerne er MDG-profil Eivind Trædal, som nå sier til Medier24 at han er glad for at de nå gjør endringer.
– Det er veldig bra at de nå gjør endringer. Det er et stygt eksempel på hvordan mediene går over grensa når det kommer til innholdsreklame, og jeg ser på dette som en klar innrømmelse av at dette er problematisk, noe Aftenposten ikke har vært villige til å innrømme offentlig før nå, sier Trædal til Medier24.
Han legger også til at han finner det noe merkelig at ikke ansvarlig redaktør i Aftenposten, Espen Egil Hansen, ikke har vært den som har tatt hovedansvaret for å forsvare annonsene.
– Jeg merker meg at nå avtroppende redaktør Espen Egil Hansen har vært helt stille i denne debatten - og har sendt ut sin stabssjef for å forsvare dette. Det synes jeg i grunn er litt pinlig. Når det er sagt så tenker jeg at det er bra at de nå gjør endringer, sier Trædal videre.