Stabssjef Morten Andersen (til venstre) i Aftenposten er ikke enig i kritikken fra Natur og Ungdom-leder Gaute Eiterjord.

Aftenposten arrangerer «dialogmøter om klima» sammen med Equinor: – Det svekker avisens troverdighet

Natur og Ungdom reagerer på at Aftenposten Event og Equinor arrangerer paneldebatter om klima. – Redaksjonen har ingen rolle i arrangementene, svarer Aftenposten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Equinors mye omtalte annonsepodkast i Aftenpostens Forklart-univers har både fått kritikk før publiseringskapt bekymring internt i Aftenposten og blitt kritisert i etterkant

Nå får også Aftenposten Events pågående arrangementer med Equinor kritikk.

Avishuset og energigiganten arrangerer nemlig såkalte «dialogmøtene» flere steder i landet denne og neste uke. Mandag og tirsdag ble det holdt i Hammerfest og Tromsø, mens Oslo, Bergen og Stavanger står for tur neste uke.

Dialogmøtene presenteres som «et arrangement for deg som er interessert i klima og energi, og er mellom 18 og 35 år», der spørsmålet «Hva må til for å løse klimautfordringene?» skal diskuteres i et panel med «Equinor-ansatte og andre fra lokalsamfunnet».

– Reagerer på det uklare skillet

Natur og Ungdom (NU) reagerer på arrangementene.

– Vi synes Equinor burde arrangert disse møtene selv. Det er problematisk at Aftenposten er med. For de skal være en uavhengig avis, og dette svekker troverdigheten deres. Det ser ut som det er Aftenposten som står bak disse arrangementene, sier NU-leder Gaute Eiterjord til Medier24.

– Jeg reagerer også på det uklare skillet på hva Equinor mener og hva Aftenposten mener. De pakker inn reklame som ligner på journalistikk. Dette er også et problem på generelt grunnlag for all innholdsmarkedsføring, sier han.

Eiterjord reagerer også på - i likhet med MDG-politiker Eivind Trædal - at Aftenposten selger annonseplass til olje- og gasselskapet Equinor. 

– Vi er kritiske til at Aftenposten selger troverdigheten til sin en reklamekampanje for Equinor. De selger plass til en aktør som er veldig tydelige på én side i oljedebatten, sier han.

– Aftenposten burde holdt seg for god til et slikt samarbeid, legger Eiterjord til.  

Les Aftenpostens svar på kritikken nederst i saken!

 

Slik presenteres Equinors dialogmøte i Bergen.

NU stilte på «dialogmøtet» i Hammerfest

NU ble for øvrig invitert til - og stilte - på dialogmøtet med Equinor i Hammerfest på mandag.

– Vi er kritiske til disse møtene, men hvis vi blir invitert så sier vi ikke nei. Vi ønsker å stille opp for å få frem vårt budskap, og vi har ikke noe imot å debattere med Equinor. Vår lokalrepresentant i Hammerfest stilte derfor på det møtet. , forteller Eiterjord.

Han stusser likevel på selve konseptet rundt «dialogmøtene».

– Disse møtene har en rar beskrivelse, synes jeg. Det er tydelig at Equinor føler de må ha egne møter rettet mot unge, som de også kaller for «dialogmøter». Når jeg hører det ordet, så tenker jeg på et møte mellom to elever på skolen som har kranglet. De kunne kanskje heller kalt det for en debatt, sier Eiterjord. 

– Aftenposten har ikke solgt sin troverdighet

Leder i Aftenposten Event, Kathrine Jansen, henviser til stabssjef i Aftenposten, Morten Andersen for kommentarer på kritikken fra NU.

Andersen skriver følgende i en e-post til Medier24 som svar på kritikken av «dialogmøtene»:

– Det er tydelig at det er Equinor som står bak disse arrangementene. Equinors navn og logo brukes i invitasjonen.  Aftenposten Event er teknisk arrangør. Det innebærer at vår kommersielle eventavdeling leverer praktiske tjenester som leie av lokale, lys og lyd, billetthåndtering og lignende. Redaksjonen har ingen rolle i arrangementene, og det er ingen profilering av Aftenposten, hverken ved navn eller med logo, i forbindelse med eventene.

Som svar på Eiterjords kritikk av «det uklare skillet på hva Equinor mener og hva Aftenposten mener», og at de «pakker inn reklame som ligner på journalistikk», skriver Andersen:

– Vær varsom-plakaten krever et tydelig skille mellom annonser og redaksjonelt stoff. Det er tilfellet også når det gjelder Equinors annonser på Aftenpostens flater. Hva Aftenposten mener, finner leserne på lederplass i avisen. Budskapet i annonser står for annonsørens regning.

Andersen avviser samtidig at Aftenposten har «solgt sin troverdighet». 

– Aftenposten har naturligvis ikke solgt sin troverdighet. Vi har solgt annonser og kommersielle tjenester. Så har vi forståelse for at at nye annonseformater gir grunnlag for spørsmål, og at spesielt lydformatet kan virke uvant eller fremmed, skriver han.

– Vi lytter til de tilbakemeldingene vi får, og bruker dem som utgangspunkt for å utvikle formatene videre. Alle nye formater blir gjenstand for en vurdering i etterkant. Det vil også skje denne gangen. Men annonser er og blir en subjektiv ytring fra en aktør med en agenda. I Aftenposten er vår prinsipielle holdning at både Natur og Ungdom og Equinor kan få kjøpe annonser så lenge de følger våre retningslinjer for annonsering, understreker Andersen.

Powered by Labrador CMS