MDG-politiker Eivind Trædal reagerer på Equinors annonsering hos Aftenpostens Forklart-podkast.Faksimile/MDG
MDG-Trædal raser mot Equinor-annonse i Aftenpostens Forklart-podkast: – En skam
– De selger vekk sin redaksjonelle troverdighet, sier Eivind Trædal til Medier24. – Aftenposten har ingen interesse av å lure noen, svarer stabssjef Morten Andersen.
Den profilerte Miljøpartiet De Grønne-politikeren Eivind Trædal tok til Facebook mandag kveld for å fyre mot Aftenpostens annonseringspolitikk.
Trædal delte en skjermdump fra Forklarts side hos Acast-appen, som viser en digitalannonse fra Equinor.
Ved første øyekast kan det se ut som en ordinær Forklart-episode, men det er merket med «Forklart annonsørinnhold».
Trædal ble likevel lite imponert.
«Fy flate. Aftenpostens populære «forklart»-podcast skal altså forklare oss om klima og energi i samarbeid med et oljeselskap. Oljeselskaper betaler for å få sine særinteresser formidlet som journalistikk. Et tragisk eksempel på hvordan media selger sin troverdighet, og lar mektige aktører påvirke innholdet sitt. Og en skam for Aftenposten», skriver Trædal på Facebook.
– Troverdigheten er den viktigste eiendelen
MDGs bystyremedlem i Oslo utdyper kritikken overfor Medier24:
– Dette er nok et eksempel på at man lager en ny form for reklame, og visker ut skillet mellom redaksjonelt stoff og annonser. Jeg mener all innholdsreklame er feil per definisjon, sier han og legger til:
– Det er noe skammelig over dette. Jeg har vært forbannet på alt som ligner på innholdsmarkedføring i mange år nå. Det blir som en bonde selger såkornet sitt. Man selger vekk sin redaksjonelle troverdighet, fortsetter Trædal.
Og fortsetter:
– For medienes egen troverdighets skyld, så er det viktig at det er mulig å skille mellom annonser og journalistikk. Dette handler ikke om at jeg er så harmdirrende irritert på Aftenposten, eller at jeg ikke forstår hvordan dette fungerer. Troverdigheten er den viktigste og mest verdifulle eiendelen til mediene. Derfor er det rart at de ikke er mer åpen for kritikk om dette, eller mer bevisst på hvor risikabelt dette er, sier Trædal.
Aftenposten: – Naturlig å stille spørsmål
Facebook-posten skapte ikke overraskende debatt på veggen hans, og stabssjef i Aftenposten, Morten Andersen, var blant dem kastet seg på for å forsvare avisen.
Han mener mediehuset har markert annonsen tydelig nok, og ser ingen problemer med dette.
– Det Equinor har kjøpt er en lydannonse inne i Forklart-universet. På samme plattform publiserer vi både redaksjonelt innhold og kommersielt innhold. Dette innholdet fra Equinor regnes som en annonse - på samme måte som en papirannonse inne i papiravisen - og er tydelig merket som det, sier Andersen til Medier24.
– Men kan du forstå at enkelte reagerer og tror dette er redaksjonelt innhold?
– Når det kommer nye annonseformater som man ikke er godt kjent med, så er det grunnlag for å stille spørsmål. Man lurer kanskje på hva dette er. Det er helt naturlig, og vi svarer på det, sier Andersen.
– Men det er også sånn at vi merker dette så tydelig som en annonse at det bør være åpenbart for lytterne hva det er, sier han.
Og understreker:
– Aftenposten har ingen interesse av å legge opp til forvirring eller å lure noen. Tvert i mot. Vi ønsker å være åpne om at dette er en annonse.
– Ingen reell forvekslingsmulighet
– Hva synes du om at Eivind Trædal mener denne annonseringen «er en skam for Aftenposten», og går på troverdigheten løs?
– Vi registrerer at han mener det. Men vi mener altså at dette er tydelig og godt merket som en annonse, og at det ikke er noen reell forvekslingsmulighet mellom redaksjonelt innhold og annonse, sier Andersen.
Trædal synes Andersens argumentasjon ikke holder vann.
– Det blir litt komisk. Enhver som ser denne annonsen ser problemet med den. I hvert fall så lenge man mener det skal være en forskjell på redaksjonelt innhold og annonser. Dette er en problematisk sammensausing, sier han.
– Det blir litt absurd når Aftenposten svarer at dette ikke har noe å gjøre med Aftenposten redaksjonelle innhold. For det er nettopp i den forvekslingen at merverdien ligger, og gjør dette til et mer attraktivt reklameprodukt, sier Trædal.
– Blir ekstra provosert fordi det handler om Equinor
Miljøpolitikeren Trædal understreker for øvrig at irritasjonen hans ikke primært handler om at det er oljegiganten Equinor som er annonsøren.
– Dette handler ikke bare om min indignasjon om innholdet av podkasten, selv om jeg selvsagt blir ekstra provosert fordi det handler om Equinor og klima, sier Trædal.
– Dette er bare kjedelig og dumt for Aftenposten. Men det er ekstra alvorlig at de selger en annonse på dette feltet og lar oljebransjen spre sine påstander om klimaet. Media bør være ekstra oppmerksomme på dette området om å ikke selge sin integritet, sier han.
Andersen svarer på den kritikken på følgende måte:
– Vi respekterer at folk har forskjellige meninger, men det er viktig å skille mellom prinsipper for annonsering og det å være kritisk mot et selskaps aktiviteter. Man må rette kritikken til rett plass. Vi har en høy terskel for å avvise annonsører i Aftenposten.