MDG-politiker Eivind Trædal reagerer på Equinors annonsering hos Aftenposten.

Debatt

Dag ut og dag inn er Aftenposten reklameplakat for oljebransjen

«Jeg har sjelden sett et verre eksempel på at en seriøs norsk medieaktør har solgt troverdigheten sin til mektige aktører», skriver Eivind Trædal.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • EIVIND TRÆDAL, MDG-politiker, forfatter og samfunnsdebattant

Equinor får spre sitt budskap i oppslag som ser til forveksling ut som vanlige artikler, med en liten notis om «annonsørinnhold». De betaler ekstra for at leserne skal kunne la seg lure til å tro at det er noe annet enn en annonse.

Aftenposten er ikke de eneste som kjører disse annonsene, men de ser ut til å være de ivrigste mottakerne av Equinor-penger. De har også som kjent lånt bort podkasten sin "Forklart" til selskapet, noe Equinor minner meg på daglig med sine utallige reklameplakater over hele byen. De bruker til og med Aftenpostens logo i reklamen!

Oljebransjen er Norges ubestridt mektigste bransje, og klimakrisa er vår tids ubestridt største politiske problem. I møte med så store kriser og så mektige aktører trenger vi uavhengige og kritiske medier mer enn noensinne. Og her svikter Aftenposten totalt. Jeg har sjelden sett et verre eksempel på at en seriøs norsk medieaktør har solgt troverdigheten sin til mektige aktører.

Om jeg skulle lese en lederartikkel eller kommentar i Aftenposten om oljepolitikk som er til forveksling lik et presseskriv fra Norsk olje og gass (slike tekster finner man jo dessverre en del av i Norges største aviser), blir det vanskelig å vite hva som ligger bak.

Er dette en nøktern analyse av klima- og energipolitikken, eller er resonnementet også påvirka av frykten for å skremme bort en viktig annonsør og samarbeidspartner? Når man lar et mektig selskap misbruke merkevaren sin på denne måten for noen ekstra annonsekroner, stiller man seg åpen for den typen spekulasjon.

På en måte er det jo oppmuntrende å se at oljebransjen har fått så panikk i møte med klimastreikere og med stadig flere "ubehagelige fakta" om klimakrisa. Equinor vet at de står på feil side av historien, og at folkemeninga raskt kan skifte. Det er derfor de blåser så mye penger på dette.

Men man kan jo lure på hvorfor det er så naturlig at et selskap som staten kontrollerer 67 % av aksjene i, skal bruke enorme summer på å drive med lobbyisme og propaganda for sin egen virksomhet, på tvers av vitenskapelige råd? Hvilket mandat har de til det?

Olje- og klimapolitikken bør være basert på uavhengig faglig kunnskap og saklig debatt, ikke på PR-kampanjer basert på villedende påstander. Equinor burde instrueres av sine eiere, altså staten, til å stoppe med propaganda og politisk påvirkning.

Det vil naturligvis være synd for de mange eks-politikerne og tidligere pressefolkene som har fått fett betalte jobber som oljepushere, men det får vi leve med. Og media bør holde seg for gode til å selge sin troverdighet til høystbydende.

Uten lesernes tillit, er en avis lite verdt.

Powered by Labrador CMS