
MediaPuls episode 89: Oppblåste lesertall, Facebook og forsmådde redaktører
PODKAST: Hva har oppblåste lesertall, forsmådde redaktører og Helga Pedersen til felles? Denne ukas episode av MediaPuls.
MBL la for kort tid siden frem nye lesertall for den norske mediebransjen.
På grunn av nye metoder for måling, kom tallene nesten i skyggen av diskusjonene rundt Gunnar Stavrums offensive debatt om at mediehus har tatt i mot millioner av reklamekroner fra norske annonsører for lesere som ikke finnes.
Fra Schibsted, og da spesielt Aftenposten, ved sjefredaktør Espen Egil Hansen, males fortsatt Facebook-fanden på veggen etter beste evne.
Og internasjonale medier som The Guardian, blir velvillig med på «malingen». Men hjelper det å klage på Facebook, når utfordringene til Aftenposten først og fremst ligger hos Aftenposten?
Og har Espen Egil Hansen tatt inn over seg, at hos Facebook er han like mye redaktør som det vi andre er som bruker seg av Facebook sin plattform som publisering, distribuering, reklamering og dialog?
Denne uken har generalsekretæren i Norsk Presseforbund takket for seg, og flyttet seg over til Schibsted – eller nærmere bestemt Tinius Stiftelsen, som administrerende direktør. Det skal bli litt av noen sko å fylle for den som skal ta over etter Stavrum.
Hva gjelder sosiale medier, er Twitter i gang med å kopiere Snapchat, mens fra Facebook dukker det opp nye annonseløsninger som kobles opp i mot varelageret til fysiske butikker.
Og på en eller annen måte klarer Marius og Hans-Petter å komme inn på dialekten til Helga Pedersen – i den grad Helga har en dialekt i det hele tatt.
Det er med andre ord duket for nok en innholdsrik, og forhåpentligvis underholdende episode av MediaPuls!
Hør på MediaPuls via
- SoundCloud
- Acast
- TuneInRadio
- iTunes
- eller RSS-feed.
[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/tracks/284018097" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="166" iframe="true" /]
Nyttige lenker:
- Hurtigruten selger billettene dyrere til utlendinger enn til nordmenn (NRK)
- Flere av de største norske papiravisene kan ha tjent millioner av kroner på å selge annonser basert på oppblåste lesertall (Gunnar Stavrum)
- Krever priskutt i mediene etter nye lesertall (Kampanje)
- Schibsted varsler priskutt etter fall i lesertall (Kampanje)
- Egmont vurderer å kutte annonseprisene (Kampanje)
- – Hvor lenge har skjevhetene eksistert? (Kampanje)
- Norske medier bruker fortsatt telefonintervjuer for å måle hvor mange som leser dem på nett (Medier24)
- Kjendisbladene faller fortsatt – men nå er det avisenes lørdagsbilag som blør verst: Krisetall for Dagbladet Magasinet og VG Helg (Medier24)
- – Folk har dobbelt så stor tillit til frisører som journalister (DN)
- Tillitsundersøkelsen til Trigger (HansPetter.info)
- Norske medier bør skrus sammen for selvbetjent, long tail-annonsering(HansPetter.info)
- Hvor er Mark Zuckerberg i diskusjonen om egen makt? (Aftenposten)
- Helleland og Stanghelle inviterer Zuckerberg til debatt (Kampanje)
- Norwegian editor challenges Zuckerberg to discuss censorship (The Guardian)
- Monika Bickert är Facebooks policychef och ansvarig för hur användarreglerna ska tillämpas (Expressen.se)
- Kjersti Løken Stavrum gir seg som generalsekretær i presseforbundet. Blir direktør for Stiftelsen Tinius (Medier24)
- Twitter’s Experimenting with Snapchat-Style Image Filters Too (Social Media Today)
- Facebook’s new retail ads show in-store product availability, can be aimed at likely visitors (Marketingland)
MediaPuls presenteres på Medier24 i samarbeid med podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Besøk også mediapuls.no.