Hverken Egil Sundvor (NRK), Morten Johannessen (Eurosport/Discovery), Eirik Borud (VG) eller Eirik Fardal (Aftenposten) har noen kvinnelige meningsbærende kommentatorer for øyeblikket.

Sportsredaktørene svarer på kvinne-kritikken fra TV 2-Gro: – Vi gjør ikke nok

TV 2-kommentator Gro Hammerseng-Edin mener norske sportsredaksjoner ikke har vært villige til å satse nok på kvinner. – Hun har rett, medgir flere norske sportsredaktører.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag ble Gro Hammerseng-Edin ansatt som TV 2s nye sportskommentator.

På vei inn i sin nye redaksjonelle jobb serverte den tidligere håndballstjernen et verbalt skudd fra hofta rettet mot de øvrige sportsredaksjonene i landet:

– For få har vært villige til prioritere kvinner, sa Hammerseng-Edin til Medier24.

For 39-åringen blir nemlig en av de første kvinnelige sportskommentatorene i noen av de store riksdekkende mediehusene. I det nåværende medielandskapet blir hun den eneste. 

Flere redaksjoner har - og har hatt - både kvinnelige TV-kommentatorer, ekspertkommentatorer og rene eksperter tidligere – men ingen andre har en rendyrket meningsbærende kommentator anno 2020. 

Medier24 har derfor tatt en sjekkerunde hos de fire øvrige riksdekkende sportsredaksjonene - NRK, VG, Dagbladet, Aftenposten og Eurosport/Discovery - og stilt følgende to spørsmål:

– Hva gjør dere for å utvikle eller rekruttere kvinnelige kommentatorer/meningsbærere?

– Er du enig i Hammerseng-Edins kritikk om at norske sportsredaksjoner ikke har vært villige nok til å satse på kvinner?

 

NRK: – Ikke alle er villig

NRKs sportsredaktør, Egil Sundvor, understreker at NRK har søkt aktivt etter kvinner, men erkjenner at de ikke har gjort nok: 

– For det første så gratulerer vi TV 2 med et godt valg med Gro Hammerseng-Edin som kommentator. Det er ingen tvil om at sportsredaksjoner har vært mannsdominert, og det er behørig omtalt av flere redaksjoner det siste året. Det handler forhåpentligvis like mye om å være bevisst på de styrker en blandet redaksjon gir, enn uvillighet til å satse på kvinner, skriver han i en e-post til Medier24 og legger til: 

Egil Sundvor 

– NRK har søkt aktivt etter kvinner i eksponerte roller, og har en lang tradisjon for å sette kvinner i front enten som programledere eller ekspert. En av de siste rekrutteringen vi har gjort på ekspertsiden er vår fotballekspert Melissa Wiik, etter at vår fotballekspert, og meningsbærer, Lise Klavenes, ble direktør for elitefotballen.

Sundvor tror flere kvinner kanskje kvier seg for å ta en ledende ekspert- eller kommentatorstilling.

– Det er krevende å ta en posisjon i frontlinjen, og ikke alle er villig til å ta den belastningen som følger med. Det er likevel et mål for oss å lykkes med å få flere kvinner i disse rollene. Vi jobber også aktivt med å få kvinner inn i journaliststillinger, arbeidslederstillinger, og vi jobber aktivt med å løfte kvinneidretten i vår journalistikk. Senest med ny avtale med Toppserien, skriver han.

 

Eirik Borud

VG: – Menn er fortsatt overrepresentert

VGs sportssjef, Eirik Borud, sier avishuset ikke har noe behov for flere meningsbærere for øyeblikket.

– Hovedmålet til VG Sporten er å være best på nyheter. Til det trenger vi først og fremst nøytrale nyhetsreportere. For oss har det ikke vært noe mål å utvikle flere meningsbærere, utover Leif Welhaven, som gjør en fremragende jobb som vår sportskommentator, skriver han i en e-post til Medier24.

Men Borud er fullstendig klar over at det er for få kvinner i redaksjonen.

– VG har lenge hatt et bevisst forhold til at kvinner er underrepresentert i sportsjournalistikken. Det har ikke stått på satsingen, men vi har erfart at menn fortsatt er overrepresentert i søkerbunken når vi lyser ut ulike roller. Derfor er jeg glad for at vi i løpet av de tre siste årene har ansatt tre kvinner i fast stilling, og jeg håper det blir flere i årene som kommer, skriver han videre.

 

Aftenposten: – Bruker for liten tid

Aftenpostens sportssjef, Eirik Fardal, innrømmer at avisen ikke har gjort nok for å utvikle eller rekruttere en kvinnelig meningsbærer.

 Eirik Fardal

– Vi gjør truleg ikkje nok. Egentlig er det krevande nok å rekruttere og utvikle gode sportskommentatorer uavhengig av kjønn. Grunnen er nok delt mellom at det er få som tør å ta sjansen på å gå i den retningen, fordi det krever mykje kunnskap, spesielt god formidlingsevne og evnen til å vere litt hardhuda. I tillegg at vi som sportsredaksjon ikkje er flinke nok til å oppmuntre og bruke tid på å bygge potensielle kandidatar opp, skriver han i en melding til Medier24.

Fardal mener Hammerseng-Edin har et godt poeng når hun sier at norske sportsredaksjoner ikke har vært villige nok til å satse.

– Det har ho delvis rett i. Først og fremst merker eg at antall søknader til sportsjournalistjobbar, spesielt sommervikariat, har falt kraftig dei siste åra. Og i den lille søknadsbunken er det svært få kvinner. Det er få  som ønsker seg inn. Det er veldig synd og ei utfordring i seg sjøl. Men det Hammerseng-Edin har rett i, er at vi brukar for lite tid til å gå aktivt ut å rekruttere kvinner til sportsjournalistikken. For eg er heilt sikkert på at det finst gode nok folk der ute, skriver Fardal.

 

Eurosport: – Opptatt av mangfold

Morten Johannessen

Discoverys og Eurosports sportssjef, Morten Johannessen, er opptatt av å få frem at kanalen har jobbet aktivt for å fronte flere kvinner i sine sendinger.

– Discovery er opptatt av mangfold for å speile samfunnet så godt som mulig. Vi tror jo flinkere en bedrift er til dette, jo bedre lykkes du. Anne Sturød, Susanne Furøy Wergeland og Gunnhild Toldnes er tre fantastiske bærebjelker hos oss, både som kommentator, programleder og reporter. De har blitt en del av Discovery-familien på samme premisser som sine mannlige kollegaer; basert på faglig kompetanse og talent, skriver han i en e-post til Medier24.

Som svar på spørsmålet om han er enig i Hammerseng-Edins kritikk, skriver Johannessen: 

– Det er vanskelig og heller ikke ønskelig å uttale seg om hva andre mediehus gjør eller har gjort – det vet de best selv. Mitt inntrykk fra utsiden er imidlertid at Discovery ikke er alene om å være opptatt av mangfold, dette er noe alle mediehus er svært opptatt av.

Dagbladet har ikke besvart Medier24s henvendelser. 

Powered by Labrador CMS