Tirsdag kveld var det tid for INMA Global Awards i New York, prisutdelingen til International News Media Association.
Flere norske medier var nominert i en håndfull kategorier og kampen om de beste kampanjene for å bygge publikum, omsetning og merkevare - og totalt 40 prisvinnere fikk heder i går.
Men norske Aftenposten toppet altså kåringen, ifølge INMA.org.
Mediehuset og sjefredaktør Espen Egil Hansen fikk prisen «Best in show» for kampanjen og budskapet #DearMark.
Gjennom forside på egen avis, tospråklig brev på internett og videoer, satte Hansen dagsorden i medier over hele verden for kampen mot sensur av det viktige krigsbildet fra Vietnam.
Fra INMA heter det blant annet:
Aftenposten’s well-chronicled clash with Facebook over the late Nick Uts’ picture from the Vietnam War became one of the most important social media events of the year. As one judge remarked,
«Aftenposten influenced the world beyond Oslo in a powerful way by simply doing good journalism. This campaign was also deploring today’s confusion between news and fake news, between news provider and content provider.»
Aftenposten fikk også en førsteplass i kategorien Best Use of Data Analytics, for bruk av data i abonnementsarbeidet.
Schibsted tok en pris for en annen kampanje og flere andreplasser.
Mens Bergens Tidende fikk en andreplass for BT Junior i kategorien Best Idea to Grow Digital Readership or Engagement.