Trine Eilertsen ringte Kjetil B. Alstadheim samme dag som hun ble sjefredaktør: – Øverst på ønskelisten

For Aftenpostens ferske sjefredaktør var signeringen av Kjetil B. Alstadheim som ny politisk redaktør førsteprioritet i 2020.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fredag formiddag ble det kjent at Kjetil B. Alstadheim blir ny politisk redaktør i Aftenposten

Alstadheim kommer fra samme jobb i Dagens Næringsliv, og overtar stillingen til Trine Eilertsen - som selv ble presentert som ny sjefredaktør i Aftenposten før jul.  

Den gangen understreket Eilertsen at det «ikke vil bli noen revolusjon» i Aftenposten, men at de skal videreføre og bygge på mye godt arbeid.

Samtidig var hun klar på at mediehuset må utvikle seg, og politisk avdeling ble nevnt som svært viktig - med den da ledige redaktørstolen.

– Vi må få inn en med sterk stemme og som kan dra meningsjournalistikken videre, sa Eilertsen til Medier24 da

Den stemmen fant hun i Alstadheim, som også var hennes førstevalg fra start.

– Jeg begynte å tenke på det med en gang jeg fikk sjefredaktør-jobben. Da var det ett navn som sto øverst, og det var Kjetil Alstadheim, forteller Eilertsen til Medier24 fredag.

– Jeg kontaktet han også samme dag som jeg fikk jobben og spurte om vi ikke kunne ta en prat, legger hun til. 

Se intervju med Kjetil B. Alstadheim her: 

– Riktig mann på rett plass

Den praten ble til hennes første rekruttering som sjefredaktør.

– Det gikk heldigvis bra, og det er jeg glad for. Det var viktig for meg å få landet dette raskt. Kjetil er den beste politiske kommentatoren i Norge akkurat nå, og det har han også vært i mange år, roser Eilertsen.

– For oss er han helt riktig mann på rett plass. Jeg tror Kjetil med sine bidrag vil løfte Aftenposten, men han vil også løfte våre andre kommentatorer. Aftenpostens kommentatorer vil bli bedre med Kjetil i redaksjonen, fortsetter hun.

Eilertsen sier hun har vært imponert over Alstadheims skriftlige prestasjoner i flere år. 

– Han er en helt unik formidler. Kjetil skriver morsomt, smart og har veldig gode observasjoner av det politiske spillet og prosessene, sier hun.

– Han er også den som skriver best om klima. Det kan han kjempegodt, sier Eilertsen. 

Håper flere vil få glede av Alstadheim

Kjetil Alstadheim. 

Hun mener Alstadheim derfor vil passe perfekt inn i hvordan det fremtidige Aftenposten skal se ut. 

– Vi skal være skarpe og kritiske, men også ryddige og rettferdige. Og vi skal ikke være forutsigbare, forteller hun.

– Styrken til Kjetil er som nevnt hans observasjoner. Han kan også sparke i alle politiske retninger, sier Eilertsen.

Hun håper også jobbyttet vil føre til at flere vil få anledning til å lese Alstadheims betraktninger og analyser.

Han selv trakk også frem et større publikum som en viktig årsak til overgangen.

– Aftenposten har et stort og bredt publikum. Det var nok interessant for Kjetil, og jeg håper nå flere vil få glede av det Kjetil gjør, sier Eilertsen. 

Det gjelder både skriftlig og lydmessig innhold.

– Vi skal nok også bruke Kjetil til podkast, sier Eilertsen.

Og hun håper videre at Alstadheim finner seg til rette hos Aftenposten - som han sist jobbet for i 1996 - og blir lenge. Gjerne like lenge som de 23 årene han jobbet hos DN.

– De fleste som begynner i Aftenposten blir her lenge. Jeg håper Kjetil gjør det samme, sier Eilertsen med et smil. 

Vil ha han på plass snarest mulig

Det er foreløpig ikke avklart når Alstadheim tiltrer i sin nye jobb i Aftenposten. Det gjenstår noe dialog mellom han og DN. 

– Jeg håper det blir så raskt som mulig, sier Eilertsen. 

Men aller først skal Eilertsen ta fatt på de neste oppgavene som nykronet sjefredaktør.

– Jeg har masse nytt å sette meg inn i, og folk å snakke med og bli kjent med. Både i Aftenposten og Schibsted. Det blir nok å ta tak i fremover, men nå trenger jeg i hvert fall ikke å tenke på å finne ny politisk redaktør, sier hun.

– Alle i ledergruppen er viktige, men en velfungerende nyhetsredaktør og politisk redaktør er spesielt viktig og gjør at man kan senke skuldrene. Det har jeg nå på plass, sier Eilertsen. 

Noe av det viktigste for henne å få på plass er Aftenpostens innholdsstrategi.

– Vi må gjøre det tydeligere hva vi kan gi abonnentene våre. Vi trenger flere abonnementer, og da må vi overbevise dem om at vi har innhold som er verdt å betale for. Det blir den store jobben i 2020, sier Eilertsen. 

Og legger til:

– I den forbindelsen er det veldig viktig å ha profiler som Kjetil Alstadheim.

Trine Eilertsen har mye å ta tak i 2020, forteller hun.
Powered by Labrador CMS