Julebordsesongen er i gang, og det gjøres klart til fest.
Medieøkonomien er dalende, og en rekke mediehus har det siste året måttet nedbemanne og kutte i det ene budsjettet etter det andre.
Hva skjer da med julebordene?
Vi har spurt en rekke norske mediehus om de arrangerer julebord i år, og hvor mye de bruker.
Aftenposten:
– Ja, vi har julebord for
hele Aftenposten, inkludert miljøene i Schibsted Media som jobber med og i redaksjonen,
sier stabssjef Morten Andersen, som legger til at budsjettet er på ca. 500.000
kroner.
NTB:
– Ja, NTB-laget skal ha julebord,
det fortjener de, sier sjefredaktør Tina Mari Flem, som sier at de bruker ca.
120.000 kroner på julebordet.
TV 2:
– I TV 2 har vi lang tradisjon for julefester i begge
byer. Det er en egen komité som står for disse, og får støtte fra TV 2. Så
oppfordrer vi til å kombinere dette med middag for avdelingene i forkant, sier organisasjon-
og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeldt.
Dagens Næringsliv:
– DN Media Group skal ha julefest for ansatte på kontoret
her i Oslo, inkludert DN-ansatte. I tillegg har redaksjonsklubben sitt årlige
julebord, som DN støtter økonomisk. DN skal ikke ha et eget julebord, men
arrangerer rett før jul en julelunsj med utmerkelser for fremragende
DN-journalistikk. Vi skal også ha en fagdag med påfølgende middag og fest
tidlig på nyåret, sier stabssjef Stian Øvrebø Johannessen
VG:
– I VG har vi tradisjon for avdelingsvise
julebord, noe vi også har i år. Jeg har ikke oversikt over hvor mye vi totalt
sett bruker på julebord for ansatte, sier Andreas Arnseth, stabssjef i VG.
Dagbladet:
– Vi ønsker å vise at vi setter pris på våre ansatte, derfor skjer det flere hyggelige aktiviteter som skal få oss på Hasle i julestemning i god tid før julaften, sier Kristin Holter, Director People & Culture i Aller Media Norge
– I tillegg arrangerer vi et stort julebord på Rockefeller for våre ansatte, hvor det blir strålende julestemning og et hyggelig avbrekk i julestria.
E24
– Vi skal i år som i fjor ha julebord på Josefines vertshus. Tidligere år har vi hatt tacobuffé og et par bonger til hver, og vi vil ligge på samme nivå i år, sier sjefredaktør Lars Håkon Grønning.
– Høydepunktet på julebordene våre pleier alltid å være underholdningen, og i år har heldigvis klubbleder Nora Rydne sagt at hun tar ansvar for den biten. Forventningene er skyhøye i hele bedriften.
Stavanger Aftenblad
– Vi skal ha julelunsj
som vi alltid har på nyoppussede og ærverdige Victoria Hotell anno 1905, sier sjefredaktør
Kjersti Sortland og legger til at de spiser julemat.
– Og så går vi på puber i
byen for quiz og karaoke etterpå. Det er alltid mange med, og karaoke etterpå.
Redaktør Carl Gunnar Gundersen forteller at Aftenbladet bruker rundt 100.000 kroner for hele huset, som også inkluderer Schibsted-ansatte i markedsavdelingen.
Han påpeker at julelunsjen foregår på dagtid uten alkohol.
Bergens Tidende
– Vi har julebord, jeg vet ikke helt hva det koster, men det er ganske standard. Hvor dyrt det blir kommer også opp på oppmøtet. Vi har ingen dyre vaner, intern revygruppe som skal underholde og sikkert sende noen fortjente stikk til ledelsen, sier sjefredaktør Trond Olav Skrunes.
Nettavisen
Nettavisen svarte ved å bekrefte at de skal ha julebord.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no