Tone Tveøy Strøm-Gundersen i Aftenposten, Kjersti Sortland i Stavanger Aftenblad, Frode Buanes i VG, og Martine Lunder Brenne i Dagbladet

Gjør seg klar for stor Ingebrigtsen-rettsak: Har laget egne kjøreregler

Aftenbladet har laget eget etikkdokument før Ingebrigtsen-rettssaken. Slik skal mediene dekke saken. 

Publisert

Kortversjon:

  • Rettssaken mot Gjert Ingebrigtsen vekker stor medieinteresse, men reiser også spørsmål om ansvarlig dekning. Flere medier har utarbeidet egne retningslinjer for å sikre balansert rapportering.
  • Et sentralt tema er å finne riktig detaljnivå og ivareta hensynet til de involverte partene, spesielt siden saken involverer både familiære forhold og alvorlige anklager.
  • Mediehusene erkjenner det store informasjonsbehovet fra offentligheten, men understreker samtidig viktigheten av å vurdere hvilke detaljer som er relevante og nødvendige å publisere.

Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.

Neste uke starter rettssaken mot Gjert Ingebrigtsen i Sør–Rogaland tingrett. Han er tiltalt for mishandling i nære relasjoner, men nekter straffskyld.

19 norske og internasjonale medier er akkreditert, og det er ventet et stort medietrykk. Selv om Ingebrigtsens forsvarer har bedt om lukkede dører i rettssaken, er det bestemt at saken skal gå åpent.

Stavanger Aftenblad er en av de mer lokale avisene som skal dekke rettssaken. Sjefredaktør Kjersti Sortland forteller at de skal dekke saken med krimreportere, kommentator, og egne episoder av podkasten «Aftenblabla».

– Aftenbladet har utarbeidet et detaljert, internt etikkdokument for dekning av saken. Det vet jeg at mange andre store, norske redaksjoner også har gjort, sier Sortland.

– Vanskelig å ta bort belastning 

Hun sier at hun opplever at det både foregår offentlige og gode interne diskusjoner om samlet medietrykk. Hun viser til at Rogaland og Agder redaktørforening har satt temaet på agendaen på årsmøtet denne uken.

– Tiltalte Gjert Ingebrigtsen bor her på Lura i Sandnes, og har fortsatt hjemmeboende barn. Det gjør at vi kjenner på stort ansvar.

Denne uken har også Norsk Redaktørforening hatt et digitalt møte om blant annet samlet medietrykk.

– Så jeg opplever at medieledere i Norge også er opptatt av dette, selv om hver enkelt av oss i hovedsak må ta ansvar for egen dekning.

Hun legger til at hennes inntrykk er at alle norske redaksjoner er oppmerksomme på virkemidler som bildebruk og eksponering på fronten. Hun påpeker at det også er stor forskjell internt i Ingebrigtsen-familien på hvem som er offentlige personer og ikke.

 – For den tiltalte, vil jeg likevel tro at summen av dekning hos oss og andre utgjør en stor og tung belastning. Det er vanskelig å ta helt bort. Det er utvilsomt et stort og legitimt informasjonsbehov om hva Gjert Ingebrigtsen har gjort – og hva han ikke er anklaget for – som må omtales.

– Mange ubesvarte spørsmål 

Utviklingsredaktør i Dagbladet, Martine Lunder Brenne, sier til Medier24 at rettssaken er blant de største i år, og at de skal være til stede med journalister, videojournalist, fotograf og kommentator.

– For dette er jo en sak med stor offentlig interesse i kraft av de involvertes roller. Og tross for at saken har versert i mediene i årevis, er det fortsatt mange ubesvarte spørsmål offentligheten ønsker svar på.

Hun tror ikke man kommer unna at det blir et stort medietrykk i startfasen av denne rettssaken, når både norsk og internasjonal presse er på plass.

– For vår del handler det om å bringe relevante nyheter om det saken handler om til leserne. Rettsforhandlingene varer over flere uker og for Dagbladet sin del vil saken helt sikkert få varierende prioritet i løpet av forhandlingene. Det vil vi vurdere fortløpende, sier Lunder Brenne og legger til:

– Og vi har alltid samlet trykk i bakhodet når vi jobber med slike store fellessaker som berører enkeltpersoner.

 – Finne rett detaljnivå

Aftenposten legger også opp til en bred dekning. Nyhetsredaktør Tone Tveøy Strøm-Gundersen sier til Medier24 at det er en alvorlig tiltale som omhandler et stort samfunnsproblem, og metodene som ligger bak noen av de største prestasjonene i norsk idrettshistorie.

– Dessuten handler saken om en familie som har invitert publikum inn på en privat arena gjennom en populær TV-serie. Alt dette understreker at vi står overfor en spesiell sak som det knytter seg stor offentlig interesse til.

Strøm-Gundersen sier at det er særlig viktig å lykkes med en balansert dekning. Hun påpeker at det er knyttet stor spenning til Gjert Ingebrigtsen sin forklaring i retten, siden han har vært tilbakeholden med å kommentere anklagene.

– Et viktig aspekt ved dekningen blir å finne rett detaljnivå og å ta tilstrekkelig hensyn til de involverte. Det er en belastende sak med flere fornærmede. Samtidig kan detaljer være avgjørende for forståelsen av hva som har skjedd, og for skyldspørsmålet.

Hun sier samlet medietrykk er et tilbakevendende tema.

– Vi har denne problemstillingen med oss i bakhodet når vi vurderer nyhetsterskel, bildebruk, dimensjonering og volum i dekningen.

 – Laget egne kjøreregler

VG skal ha seks journalister på plass i Sandnes i starten, før de etter hvert nedskalerer. I tillegg jobber flere i Oslo dedikert med saken, forteller sportssjef Frode Buanes i VG til Medier24.

– Vi er bevisst på medietrykket som vil komme mot de involverte i det som i utgangspunktet er en trist familiesak. Derfor har vi laget egne kjøreregler som omhandler blant annet fronting, pushing, balanse og etiske problemstillinger vi vet vil komme opp. Disse kommuniseres bredt blant alle som vil være involvert i dekningen på ulikt vis.

Han legger til at det blir en krevende sak, først og fremst for de involverte, men også for mediene som vil møte en rekke etiske dilemmaer underveis. Buanes er klar på at de mener offentligheten har et berettiget informasjonsbehov.

– Dette er en familie som i stor grad har delt sitt indre liv gjennom TV-serien «Team Ingebrigtsen». Konflikten mellom pappa Gjert og løperbrødrene har også fått sportslige konsekvenser. Dette betyr likevel ikke at alt som kommer fram i rettssaken er av offentlig interesse og dermed skal gjengis. Vi er godt forberedt og vil også foreta fortløpende vurderinger.

Journalist Profile Embed
Har du tips til meg i denne saken? Eller andre saker jeg bør skrive om?
Torill Henriksen
Torill Henriksen
Journalist, Medier24

Jeg har jobbet i Medier24 i fire år som næringslivsjournalist. Jeg skriver blant annet om mediekonsernene, økonomien i bransjen og PFU-statistikk.

Phone Icon Mobil / Signal: 97683755
Send meg en e-post: torill@medier24.no

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS