VG har over lengre tid merket innsendte kronikker, samt deres egne lederartikler og kommentarer med faktabokser øverst i saken. Disse forklarer hva som kjennetegner den enkelte artikkeltypen.
Dermed er det også lettere å skille dem fra hverandre.
– I en tid som denne er det særlig viktig å klargjøre premissene overfor leserne, slik at de vet hva som er ytringer, reportasjer og den enkelte kommentators syn, sier VGs politiske redaktør, Hanne Skartveit til Medier24.
Mener nettet kompliserer
Samtidig tror Skartveit at plattformen man leser VG på, vil ha påvirkning på hvor enkelt det er å skille de forskjellige artikkeltypene fra hverandre.
– I papiravisen kan man mye tydeligere se hva som er hva, mens alt ser mye mer likt ut på nett, sier hun.
VG publiserer mange kronikkbidrag fra sine lesere. Skartveit holder frem flere grunner til at de mener det er viktig å gjøre det.
– Det er viktig at vi er et forum for samfunnsdebatt og at vi både gir plass til kronikkskribenter med fagkunnskap, og til vanlige folk. Vi er også opptatt av å ha bredde i alder og demografi i vårt forum, sier hun.
Får stadig forvirrede tilbakemeldinger
Dagbladet har også valgt å merke meningsstoff i sin nettavis.
Politisk redaktør Geir Flaaten Ramnefjell deler Skartveits oppfatning av at det er vanskeligere for leserne å skille mellom stoff på nett enn på papir. Han viser til at utenlandske medier også merker sitt meningsstoff.
– Vi får stadig tilbakemeldinger fra lesere som ikke oppfatter hva som er hva. Dette er noe som medier i andre land har hatt som fast praksis, og i Sverige har de gjort det lenge og blitt tydeligere på det, sier Ramnefjell til Medier24.
– Da er det naturlig å gjøre det for oss også, og det er noe vi har diskutert i en god stund. Også før VG valgte å merke sitt stoff, sier han.
Aftenposten vil følge etter
Aftenpostens merker foreløpig ikke meningsstoffet i sin avis.
Debattredaktør Erik Tornes varsler derimot at de også ønsker å gjøre som konkurrentene.
– Hei, vi jobber med saken, er snart på plass, skriver redaktøren til Medier24 i en SMS.