Forrige uke var det Anundsen. Denne gang er det Jan Tore Sanner som fronter et reklamebilag fra Mediaplanet
- Betenkelig at folkevalgte politikere stiller opp slik, mener Gunnar Bodahl-Johansen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB): Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) får kritikk for å fronte et reklamebilag i Aftenposten, kort tid etter at justisminister Anders Anundsen (Frp) gjorde det samme.
Statsråden pryder forsiden og skriver på neste side om «en velfungerende offentlig sektor». Resten av bilaget er innholdsreklame om kommunesammenslåing, IKT-reformer og andre temaer.
– Det er betenkelig at folkevalgte politikere stiller opp for reklamebilag som gjengir deres tanker og holdninger på en fullstendig ensidig og ukritisk måte, sier Gunnar Bodahl-Johansen, som er ekspert på presseetikk, til Klassekampen.
Sanners statssekretær Kristin Holm Jensen (H) skriver i en e-post til avisa at «effektivisering av offentlig sektor er et svært sentralt satsingsområde for regjeringen. Formålet med å stille opp i bilaget fra Mediaplanet var å gjenta vårt budskap om modernisering.»
Bodahl- Johansen mener det er en uheldig utvikling hvis politikere velger å unndra seg kritiske spørsmål fra pressen, og heller inngår avtaler med kommersielle reklamebyråer for å kommunisere et budskap som blir stående uimotsagt.
Politisk redaktør i Aftenposten, Trine Eilertsen, synes ikke at bilaget skiller seg for lite ut fra det redaksjonelle produktet.
– Men det er klart, hvis det er tilstrekkelig mange som opplever at merkingen ikke er god nok, vil vi ta en ny diskusjon om dette.
Hun sier videre at dette er ikke et politisk bilag som departementet har kjøpt for å få̊ ut informasjon om statsrådens politikk uten å bli motsagt.