Det kjem fram i ein rapport levert til Norsk Presseforbund.
– Viktige ting
Sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenposten er positiv til forslaga deira.
– Eg er einig i at det finst fleire argument for å endre punkt 2.8 i Vær Varsom-plakaten. Eg tykkjer Brurås og Barland peiker på viktige ting, seier Hansen.
Bakgrunnen for rapporten var debatten om tolkinga av punkt 2.8 i Ver Varsam-plakaten, som slår fast at «sponsing eller produktplassering i nyhende- og aktualitetsjournalistikk (…) er ikkje i samsvar med god presseskikk».
I mai i fjor vart nettopp Aftenposten felt for brot på god presseskikk med dokumentarserien «Stuck», som var sponsa av bistandsorganisasjonen Plan.
Til Medier24 seier Brurås at dagens Ver Varsam-plakat hindrar ei grei finansiering av god journalistikk, og at gode journalistiske saker vert pressa over som innhaldsmarknadsføring. Det er Hansen einig i.
– Sponsing er ein moglegheit til å finansiere vesentleg journalistikk. Det er fullt mogleg å opprette eit skilje, så eg trur på dette, og har lenge argumentert for det. Eg opplever at dei argumenterer etter dei same linjene.
– Presseetikken bør òg praktiserast meir plattformnøytralt. Det er ein litt annan tradisjon i tv- enn i avisjournalistikken. Det er uheldig, så eg meiner rapporten er eit bra bidrag til debatten.
Aftenposten-redaktøren har tru på at endringane kan skje, men innser at det er ei rekkje høver som må opp til diskusjon.
I rapporten tek Brurås og Barland til orde for at det ikkje skal tillatast å sponse saker om eigne interesseområde, og at representantar frå sponsor ikkje skal opptre som kjelde eller part i saka. Merkinga bør i tillegg inkludere ei erklæring om det redaksjonelle sjølvstendet.
– Kva tenkjer du om å leggje føringar som at sponsor til dømes ikkje kan opptre som kjelde i saka, ha interesse eller vere part i sakene dei sponsar?
– Det bør vera eit spørsmål om det skal leggjast føringar i 2.8 eller om det er opp til kvar enkelt redaktør korleis det vert løyst, seier han.
– Ubegripeleg
Pensjonert mangeårig VG-redaktør Bernt Olufsen tykkjer det er ein betre idé med sponsa journalistikk enn marknadsføring kledd som journalistikk.
– Den praksisen er meir reinhårig enn andre annonseformat, som tek sikte på å lure folk til å tru at det er uavhengig produsert innhald, seier han.
– Kan sponsa journalistikk vere 100 % uavhengig?
– Det kan det vere. Ein god del av det The Guardian og New York Times leverer av sponsa journalistikk, er uavhengig kvalitetsjournalistikk.
– Likevel er det ikkje uproblematisk. Det krev ein ganske inngåande prosess for å diskutere nærare korleis det kan gjerast. Det er i tillegg viktig at brukaren har eit bevisst forhold til korleis journalistikken er finansiert.
Olufsen forstår mellom anna ikkje kvifor sportsjournalistikk ikkje går under kategorien «nyheits- og aktualitetsjournalistikk».
– Det er ubegripeleg, seier han.
Kan bli storrevisjon av VVP
Onsdag skreiv Medier24 at generalsekretær Elin Floberghagen i Norsk Presseforbund ynskjer ein omfattande revisjon av Ver Varsam-plakaten.
På eit styremøte 22. mars vart det vedteke at Floberghagen skal koma opp med ein konkret plan for korleis endringane skal skje. Ho meiner det er på tide å gjera plakaten mindre komplisert og sjå på moglegheita for å slå saman punkt.
Under det same styremøtet presenterte Barland og Brurås rapporten om sponsing av journalistikk.