Schibsted-avisene økte digitale abonnementsinntekter - fall i annonser

– Vi er på riktig vei med tanke på å nå vår ambisjon om digital bærekraft for alle våre mediehus, sier konserndirektør Siv Juvik Tveitnes.

Publisert

Schibsteds fire norske mediehus - VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad - opplevde samlet en økning på 27 prosent i sine digitale abonnementsinntekter i 2019.

Det viser årsregnskapene for mediehusene, opplyser konsernet.

Totalt endte årsresultatet på 238 millioner kroner.

– Det er gledelig å se at alle av våre norske mediehus – VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad – opplevde en sterk vekst i digitale abonnementsinntekter i 2019. Dette var dessuten før corona-krisen, som har medført et enda sterkere engasjement og enda større lojalitet fra våre brukere. De siste ukene, siden Norge “stengte” 12. mars, har vi hatt en sterk vekst i digitale abonnenter. Denne utviklingen viser at vi er på riktig vei med tanke på å nå vår ambisjon om digital bærekraft for alle våre mediehus, selv om vi fortsatt har langt igjen å gå, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier. 

Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier
Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier

De digitale annonseinntektene for mediehusene gikk totalt sett ned med 3 prosent i 2019, mens både Aftenposten, BT og Aftenbladet opplevde en vekst. Det er VGs annonseinntekter som drar ned resultatet.

– Det er som ventet at resultatet går ned. I stor grad skyldes det inntektsfall fra papiravisene våre, i tillegg til at vi har noen ekstraordinære kostnader, som korrigering av tidligere avsetninger for AFP, som bidrar til resultatfall. Vi har en offensiv vekst-strategi for 2020, samtidig som vi jobber med å redusere kostnadene våre. Som kommunisert i mai, skal News Media redusere kostnadene med 500 Mnok fordelt på 2020 og 2021, sier Tveitnes.

Årsresultat 2019:

Aftenposten AS 2019 2018 Endring (%) Endring (kr)
Driftsinntekter 1 455,8 1 443,5 +0,85% +12,3
Driftsresultat 105,3 128,6 -18,1% -23,3
Resultat før skatt 114,7 134,2 -14,5% -19,5
Årsresultat 89,2 101,4 -12,1% -12,2
Bergens Tidende AS 2019 2018 Endring (%) Endring (kr)
Driftsinntekter 491,7 479,7 2,5% 12,0
Driftsresultat 27,8 46,3  -40,0 -18,5
Resultat før skatt 32,0 47,6 -32,8 -15,6
Årsresultat 24,9 35,7 -30,3 -10,8
Stavanger Aftenblad AS 2019 2018 Endring (%) Endring (kr)
Driftsinntekter 369,2 358,2 3,1% 11,0
Driftsresultat 13,3 22,5 -40,9 -9,2
Resultat før skatt 18,0 25,3 -28,9 -7,3
Årsresultat 13,9 18,7 -25,7 -4,8
VG AS 2019 2018 Endring (%) Endring (kr)
Driftsinntekter 1 496,2 1 573,2 -4,9% -77
Driftsresultat 139,6 229,1 -39,1% -89,5
Resultat før skatt 141,4 239,3 -40,9% -97,9
Årsresultat 109,7 177,9 -38,3% -68,2

PS! Formell godkjenning av årsregnskapene skal ifølge Schibsted gjennomføres i generalforsamling løpet av kort tid, og fullstendig årsregnskap vil da være tilgjengelig.

Powered by Labrador CMS