Som Kampanje først meldte onsdag morgen, orienterte Schibsted Norges fire abonnementsaviser i dag om omfattende kutt på kommersiell side.
Onsdag formiddag kunne COO Siv Juvik Tveitnes bekrefte overfor Medier24 at de fire mediehusene nå skal kutte til sammen 55 av 305 årsverk i denne enheten.
Det var den tunge beskjeden kommersiell direktør Tor Jacobsen i den nye fellesenheten Schibsted Norge Abonnementsmediehus måtte meddele sine ansatte onsdag formiddag.
- Det er klart at dette ikke er hyggelige nyheter. Det er noe folk må bruke litt tid på å ta til seg, samtidig som det nok ikke er helt uventet. Jeg føler vi har hatt gode informasjonsmøter, men stemningen er selvsagt ikke på topp på slike dager, sier Jacobsen til Medier24.
Forverret annonseutvikling
Selv om omorganiseringen ikke først og fremst var et kostnadsprosjekt, var det ingen tvil om at det også ville bety reduksjoner.
Men «takket være» en stadig tyngre annonseutvikling blir kuttene nå verre enn planlagt.
- Vi visste at det ville bli kostnadskutt, men det er riktig at dette kommer fortere og sterkere på grunn av utviklingen, bekrefter Tor Jacobsen.
- Hvor tung har utviklingen vært? Her snakker vi om nedgang, ikke bare fravær av vekst?
- Jeg kan ikke si noe om det i tall, men det er klart at hele markedet er i stor endring. En glidning fra papir til digitalt er vi vant til, men særlig de siste to årene har vi sett en disrupsjon av det digitale annonsemarkedet med mer og mer programmatisk og målgruppestyrte annonser. Det setter hele markedet under press.
- Schibsted har snakket lenge om nye produkter for denne typen annonsering. Hvordan gjør disse produktene det nå?
- Vi har lansert og vil lansere flere produkter for å møte markedet enda bedre - og de skal gjøre at vi kan levere enda sterkere. Og vi skal ha ekstremt spennende muligheter, med den brukermassen og de produktene vi har. Med kombinasjonen av regionavisene, FINN og VG kan vi lage fantastisk spennende annonsemuligheter. Det er vi i ferd med å gjøre, sier Tor Jacobsen.
Samtidig som annonseutviklingen går bare én vei på både papir og nå også nett, er det en positiv trend på brukerbetaling og digitale abonnement.
- Der vokser vi. Utfordringen er at vi er fortsatt i «early days», og dette er ennå en lav omsetning i forhold til det vi har å forsvare på annonseinntekter, bekrefter Jacobsen.
45 på annonse og 10 på brukermarked
Når Schibsted Norge Abonnementsmediehus nå skal kutte 55 av 305 årsverk, vil det i all hovedsak ramme på salg, annonser og støttefunksjoner. 45 skal tas på annonse, 10 på brukermarked.
Sluttpakkevinduet åpnet onsdag, og vil være åpent noen uker framover.
Som én felles enhet var målet å jobbe bedre sammen, og samlet sett levere bedre.
- Målet var mer digitalt trøkk, tydeligere beslutningslinjer og å jobbe mer rasjonelt. Og så trenger vi ikke firedoble funksjoner av alt - der vi før kunne ha fire ledere, skal vi nå ha én leder, sier Jacobsen.
Når alle skal jobbe sammen, betyr det også at geografi er mindre viktig for hvor man kutter.
- Vi har ikke lagt noen geografisk styring av de 55 årsverkene, og dette er en frivillig løsning. For en annonseselger er det selvsagt viktig å sitte i det lokale marked, og vi skal ha folk i alle fire byer. Men ellers kan funksjoner sitte på forskjellige steder og jobbe for fellesskapet, sier Tor Jacobsen.
- Et mediehus som Bergens Tidende har nettopp vært gjennom en omfattende kuttprosess i redaksjonen. Betyr det noe for Bergen i denne runden?
- Nei, vi har ingen planer per geografi. Hvordan dette vil slå ut, må vi se i løpet av de neste ukene. Men vi skal lage et rigg som er best mulig for fellesskapet. Da er det dessverre ingen som er skånet eller fredet.
- Hvor «kraftig» har dere kuttet nå? Det blir ikke nye runder til høsten?
- Nei, det tror og håper jeg vi slipper. Vi gjør betydelige kutt nå og for å ha mulighet til å skape langsiktig lønnsomhet og arbeidsplasser, sier Tor Jacobsen.