Gard L. Michalsen skal lede den redaksjonelle delen av Schibsteds nye finanssatsing. Jan Magnus Weiberg-Aurdal
E24-Gard erkjenner DN-dominans: – Hvis vi skal bli best, så må vi levere på et helt annet nivå
Schibsteds nye næringslivssatsing skal gi Dagens Næringsliv konkurranse. – Dagens Næringsliv har en tyngre posisjon enn oss, innrømmer sjefredaktør Gard L. Michalsen til Medier24.
E24 blir «knutepunktet» for konsernets næringslivsjournalistikk, og vil samarbeide med og bli eid av VG, Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.
– Kommer til å bli veldig gøy
E24s sjefredaktør Gard L. Michalsen fryder seg over nyheten.
– Det er en historisk investering i journalistikk fra Schibsted. Jeg har selv jobbet i metamediene, og de siste ti årene i bransjen har stort sett handlet om kutt. Her er det snakk om en oppbemanning på opp mot 30 årsverk. Dette kommer til å bli veldig gøy. Tidspunktet for å gjøre dette er veldig riktig nå, sier han til Medier24.
Den nye satsingen skal fordeles mellom Oslo, Bergen og Stavanger. Det vil styrke den regionale dekningen og tilstedeværelsen, understreker Michalsen.
– Vi skal samarbeide med de andre avisene for å klare å bli nummer én på næringslivsjournalistikk i Norge, sier han.
– Regionalt vil leserne merke dette. Det sies jo at det er utenfor Oslo alle verdiene skapes, og en svakhet hos E24 har vært at vi har vært Oslo-basert og for Oslo-tunge, innrømmer Michalsen.
– Hvordan vil leserne av E24 og fire avisene generelt nå merke dette samarbeidet?
– De vil ikke merke noe i morgen. Dette vil ta tid, og vi skal bruke tid. Men leserne vil merke at det blir gradvis bedre og bedre journalistikk. Vi skal også sette dagsorden med flere saker, og i tillegg levere både enda mer og bedre kritisk journalistikk i hverdagen, sier han.
– Vi skal ha flere saker som ikke bare forteller hva som skjer, men også hvorfor det skjer og avsløre hvem som gjorde det, lover Michalsen.
– Hvis vi skal bli best, så må vi utfordre
Den stadig økende konkurranseklimaet om finansjournalistikken i Norge blir nå ytterligere tilspisset. Det sier Michalsen er «ekstra motiverende».
Han er samtidig klar på at den nye Schibsted-satsingen har en jobb å gjøre.
– E24 er størst på nett og har desidert flest lesere. Men vi skal samtidige være ærlige å innrømme at Dagens Næringsliv har en tyngre posisjon enn oss, og setter oftere dagsorden, sier Michalsen.
– Hvis vi skal bli best, så må vi utfordre den posisjonen og det krever at vi må levere på et helt annet nivå med dagsordensettende journalistikk, legger han til.
– Det er ikke tilfeldig at vi nå styrker evnen vår ytterligere til å sette dagsorden, sier Michalsen.
Se intervju med Gard Michalsen og Siv Juvik Tveitnes her:
Mister adm.dir.-jobben
E24-sjefen har hatt stillingen som både sjefredaktør og administrerende direktør siden han tiltrådte i fjor, men mister nå sistnevnte. E24 skal dermed lyse ut stillingen som administrerende direktør.
– Jeg ser ikke på det som noe tap. Normalt sett så vil direktørdelen av jobben kreve rundt 20 prosent av tiden. Men nå de neste årene har vi behov for en direktør i 100 prosent stilling. Vi trenger to personer for å kunne vokse, for vi skal gjennom både redaksjonell og kommersiell utvikling, sier Michalsen.
– Det blir mer redaksjonell jobbing for meg, men jeg skal ikke ned på desken, påpeker han.
Nå begynner jobben med å finne de rundt 30 årsverkene som skal inn. Michalsen sier han gleder seg stort til rekrutteringen.
– Vi er veldig våkne for gode kandidater nå, så det er bare å melde seg, sier han med et smil.
– Behov for mer næringslivsjournalistikk
De respektive redaktørene i Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad gleder seg følgelig nok stort til det nye samarbeidet.
– Vi er selvsagt veldig fornøyde med å kunne satse på økonomi og næringsliv. Vi har jobbet med dette en stund sammen med de andre mediehusene og det er hyggelig å kunne gjøre den type satsing, sier sjefredaktør i Aftenposten, Espen Egil Hansen til Medier24.
– Det er et reelt behov for mer næringslivsjournalistikk. Det er en tilbakemelding vi får fra leserne våre – om at vi må bli bedre på økonomi og næringsliv. Når man nå ansetter i en så stor størrelsesorden, må jeg få si at det er lenge siden vi har sett en så kraftfull satsing på journalistikk, sier han.
Også Hansen er klar på at den nye satsingen skal bli best på markedet.
– Vi har lagt fram en plan, og konsernstyret har sagt «kjør på». Nå er vårt mål er å ta en nummer en-posisjon. E24 har allerede den i trafikk, men målet er å få en tydelig nummer en-posisjon som den ledende økonomi og næringslivsdekningen i Norge. Så blir det opp til selskapet og ledelsen i E24 hvordan det skal løses – det skal ikke jeg som eier blande meg opp i, sier Hansen.
– Jeg er først og fremst opptatt av egne lesere. Dette handler om våre lesere – ikke DN.
– Men dere skal vippe DN av tronen?
– Jeg har vært lenge nok i dette gamet til å vite at det eneste som gir deg en posisjon er at du fortjener den. Da må du ha fokus på det du kan gjøre noe mer selv, ikke alt annet, sier han.
Hjertenes: – Vil styrke journalistikken
Ansvarlig redaktør i BT, Øyulf Hjertenes, er samstemt med Hansen.
– Dette blir en utrolig spennende satsing. Jeg gleder meg veldig til å være med på dette. Det vil styrke journalistikken og styrke tilbudet til våre lesere, sier Hjertenes til Medier24.
– Dette vil også styrke vår dekning av Vestlandet. Vi har vært gode på nyhetsformidlingen, men nå vil vi også få et løft til å sette dagsorden. Det håper jeg leserne våre raskt vil merke utover vinteren, sier han.
Hjertenes gleder seg til å begynne med rekrutteringen av nye journalister.
– De siste årene har kutt vært gjennomgangstonen. Nå investerer Schibsted tungt og vil ansette flere. Det å rekruttere inn nye journalister har ikke akkurat vært hverdagskost. Det er ganske uvanlig, spesielt i dette omfanget.
– Vi skal sette sammen et godt lag her i Bergen, og vil bli ni til ti journalister. Det blir et kraftfullt team, og jeg har store forventninger, sier Hjertenes.
Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Lars Helle, fryder seg også over nye satsingen.
– Vi har allerede en sterk og stor energi- og næringslivsredaksjon som får styrket journalistisk kraft. Det er viktig for oss – og en stor utfordring – å være i førersetet på en stor, nasjonal satsing. Dette vil både tilføre oss journalistisk kompetanse og gode tilskudd inn i både abonnements- og annonseøkonomien, sier Helle til Medier24.
– På produktutviklingssiden vil det løfte oss mye, og vi får et nytt bein å stå på i en knallhard lokal konkurransesituasjon. Vi blir en mer attraktiv arbeidsplass, så det var mange fornøyde mennesker å treffe over formiddagsmaten i dag, fortsetter Helle.
For ordens skyld: Gard L. Michalsen var inntil 1. august 2018 daglig leder og ansvarlig redaktør i Medier24.