Schibsted ville selge abonnement på «moravisen» Aftenposten til bergenserne. På bildet: Konsernsjef (og bergenser) Didrik Munch (t.h.) i Schibsted Norge, og Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen.Gard L. Michalsen / arkivfoto
Telefonselger ringte bergenser med «et kjempetilbud på Aftenposten, moravisen til Bergens Tidende». Og fikk klar beskjed tilbake
Innsalget på Tanta gikk dårlig hem i hansabyen. - Dette skal selvsagt ikke skje, sier BT-redaktør Øyulf Hjertenes.
Arne Lutro, kommunikasjonsdirektør i Skatt Vest og tidligere journalist og redaksjonssjef i blant andre Bergens Tidende Nettavisen og TV 2, fikk forleden en telefon fra en selger.
Dette til tross for at han er reservert mot telefonsalg, men alt tyder på at Schibsted-selgeren brukte unntaket om å ringe til eksisterende kunder, all den tid Lutro er abonnent på Bergens Tidende.
Og som om ikke det var irriterende nok, ble det enda verre da tilbudet kom, noe Lutro fortalte om på Facebook tirsdag og gjengir overfor Medier24:
- Han hadde en veldig gledelig nyhet til meg: Siden jeg var abonnent av BT, skulle jeg få et godt tilbud på moravisen Aftenposten.
- BT er jo en selvstendig avis
- Jeg sa fra at jeg bare stoppet han der, fordi jeg har Aftenposten på jobb. Og så ga jeg han et tips om at neste gang han skulle ringe en bergenser med et tilbud, måtte han ikke kalle Aftenposten for moravisen til BT, sier Lutro.
- Hva skjedde så?
- Det virket som om at han måtte tenke seg litt om, og så takket han for seg.
- Og hva tenker du om dette?
- BT er jo sin selvstendige avis, og den største avisen utenfor ring 3. Så vi snakker ikke om noen «liten avis». Og Aftenposten er jo ikke noen «mor» selv om de har samme eier. De er vel mer en søster, sier Lutro.
- Det er kanskje også ekstra ille å bruke en slik salgstaktikk overfor bergensere?
- Det skal jeg ikke si noe om. Men vi er glade i avisene våre!
- Ett enkelt tilfelle
Når Medier24 ringer sjefredaktør Øyulf Hjertenes onsdag morgen, hadde han fått med seg debatten på Facebook og allerede tatt det opp internt i Schibsted.
- Jeg skjønner at det kommer reaksjoner på dette, og har fått spørsmål om dette er slik vi skal holde på. Men dette skal selvfølgelig ikke forekomme. Det tror jeg alle er enige om og vi har tatt det opp internt. Her er det nok bare en selger som er blitt litt for ivrig. Og alle kan gjøre feil.
- Det er også viktig å understreke at de selgerne vi har, gjør en god jobb. Dette er på ingen måte noen strategi fra Schibsted, eller noe som har skjedd flere ganger, sier Hjertenes.
- Er dette litt morsomt, eller et reelt problem?
- Det er jo mest bare feil. Og det er viktig for BT at vi er en unik merkevare som lever av journalistikk fra Bergen og Vestlandet. Det skal selvsagt leserne også vite, legger han til.
- Vi har tidligere hørt om eksempler på redaktører i aviser som selv får tilbud om å kjøpe abonnement på avisen sin...viser dette noe av problemet med selgere som ikke snakker dialekt?
- Nei, det syns jeg ikke. Nærhet til markedet er viktig, men det er ikke dialekten som avgjør. Denne diskusjonen får vi om kundesenteret i blant, men kvaliteten på kundeservicen vår avhenger ikke av hvilken dialekt de snakker. Det blir litt overdrevet. Og husk at det bor folk i Bergen fra mange andre steder av landet også, sier Hjertenes.