Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Debatt
Annonsører ønsker en kontekst av høy kvalitet. Det kan Aftenposten tilby
«Equinor ønsker å formidle sitt kommersielle budskap side om side med kvalitetsjournalistikk av høy troverdighet som når ut til et stort og samfunnsengasjert publikum», skriver Aftenpostens Morten Andersen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Kommunikasjonsrådgiver Svein Tore Bergestuen stiller i et debattinnlegg i Medier 24 spørsmål om hva vi tror Equinor ønsker å oppnå ved å kjøpe en annonse i Aftenpostens populære podkast Forklart.
Det er et spørsmål Equinor bør svare på.
Vårt inntrykk er imidlertid at Equinor ønsker å formidle sitt kommersielle budskap side om side med kvalitetsjournalistikk av høy troverdighet som når ut til et stort og samfunnsengasjert publikum.
Denne konteksten er ett av Aftenpostens største fortrinn. Annonsører vil formidle sitt budskap i en kjent kontekst brukerne har høy tillit til. Dette gjelder både for papiravisen, nettavisen og våre podkaster. Konteksten er verdifull og bidrar til at Aftenposten kan lykkes i en svært krevende medieøkonomi.
Forklart er en podkast produsert av Aftenposten. Podkasten består av redaksjonelt innhold og annonser. I strømmen fra Forklart vil det fortsatt komme fem sendinger fra mandag til fredag med det redaksjonelle innholdet som publikum kjenner. Det nye er at det i tillegg vil komme en annonse på lørdag. Annonsen vil komme mellom det redaksjonelle innholdet i tilbudet fra Forklart.
Aftenpostens journalister lager journalistikk av høy kvalitet for Forklarts lyttere hver dag. Den siste uken blant annet fra krigen i Syria og Brexit-kaoset i Storbritannia. Dette er kostbar journalistikk som svært få i Norge driver med. Inntektene fra blant annet annonser gjør at vi kan finansiere denne journalistikken og formidle den også til nye og yngre målgrupper.
Vi forstår godt at Aftenposten får spørsmål om nye annonseformater. Annonsen publikum får høre på lørdag, følger de samme prinsippene som andre annonser på andre plattformer. Et av de viktigste prinsippene er at det skal være åpenbart for lytteren hva som er annonser. Og det vil det være også i dette tilfellet.