Aftenpostens Equinor-annonse skaper debatt internt: – Bekymret for at Forklart skal miste tillit

Klubbleder Gunnar Kagge forteller til Medier24 at det nye annonseformatet til avishuset blir diskutert.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tidligere denne uken gikk Miljøpartiet De Grønne-politikeren Eivind Trædal hardt ut mot Equinors lydannonse i Aftenpostens Forklart-podkast.

Trædal mener avisen selger vekk sin redaksjonelle troverdighet og kalte det «en skam».

MDG-profilen delte en skjermdump på sin Facebook-side fra Acast-appen, som viser digitalannonsen til Equinor.  Ved første øyekast kan det se ut som en ordinær Forklart-episode, selv om det er merket med «Forklart annonsørinnhold».

Krever tydelig merking

Annonsen har skapt engasjement også internt hos Aftenposten, bekrefter klubbleder Gunnar Kagge overfor Medier24. 

– Dette er blitt diskutert, og jeg har snakket med flere av klubbmedlemmene. Noen er bekymret for at merkevaren «Forklart» skal miste tillit, sier Kagge.

– Nå er det opp til ledelsen å vise at det ikke vil skje, og at de finner en god måte å markere annonsen på, legger han til.

Deler av bekymringen blant enkelte av de ansatte går på om annonsen er tydelig nok merket.

– Vi er opptatte av at dette blir merket så tydelig som overhodet mulig, slik at lytterne forstår at det ikke er et redaksjonelt produkt, sier Kagge.

Og understreker:

– Det er viktig at lytterne raskt forstår at dette er et reklameprodukt fra Equinor - laget av noen helt andre enn Forklart-redaksjonen. Det må også være klart at dette heller ikke er noe redaksjonelt samarbeid med Equinor.

Les svaret fra Aftenpostens stabssjef Morten Andersen nederst i saken.

– Åpenbart at Forklart må tjene penger

Denne gjengen lager Forklart-podkasten : Anders Veberg , Anne Lindholm, Kristoffer Rønneberg og Andreas Bakke Foss

Selv om Equinor-annonsen nå er synlig i Acast-appen, så er det først lørdag 26. oktober lytterne får høre hvordan den faktisk blir. Da slippes nemlig det nye annonseformatet i Forklart-universet.

– Klubben vil følge med og se at ledelsen holder ord når dette kommer på lufta 26. oktober. Det viktigste for oss er som nevnt at ingen lyttere villedes til å tro at dette er noe som helst annet enn et reklamebudskap. Det får vi se når dette blir sluppet, sier Kagge. 

– Jeg har selv ikke hørt hvordan det blir ennå, så klubben er enn så lenge avventende. Vi har ikke noe å kritisere foreløpig, sier han.

Klubblederen er også opptatt av å få frem hvorfor denne saken engasjerer så mye internt.

– Vi er alle veldig imponerte over det Forklart-redaksjonen har fått til. Det er en stor norsk mediesuksess, med fantastiske lyttertall og et redaksjonelt produkt som når ut til grupper Aftenposten ikke så lett når. Det er derfor dette er så viktig å diskutere, sier Kagge. 

– Samtidig er det åpenbart at Forklart må tjene penger. Vi har tidligere vent oss til korte lydreklamer  og reklameavbrudd, men dette her er noe helt nytt. Derfor må vi nå se hvordan dette fungerer før vi tar endelig stilling til det og eventuelt kritiserer det, sier han. 

– Opplever dialogen med ledelsen som god

Kagge er glad for at saken har engasjert - og blir diskutert. 

– Det er bra at vi har denne type diskusjoner i Aftenposten. Det må vi ha når vi skal prøve ut nye ting. Det hadde vært urovekkende hvis vi ikke hadde diskutert dette eller engasjert oss, sier han.

– Reklame har vi alltid hatt i Aftenposten. Men dette er et nytt format i et forholdsvis nytt medium. Derfor er det viktig å ha en god og åpen diskusjon om det, sier Kagge.

– Hvordan er klubbens dialog med Aftenposten-ledelsen om dette?

– Vi opplever dialogen med ledelsen som god. De har også vært veldig flinke til å snakke med Forklart-gjengen om dette, sier Kagge.

 

Stabssjef: – Har lagt vekt på tydelig merking

Stabssjef i Aftenposten, Morten Andersen.

Aftenpostens stabssjef Morten Andersen forstår at det er skepsis til 

– Jeg er enig med klubben i at vi har en god og konstruktiv samtale internt i Aftenposten. Det er naturlig at det kommer spørsmål når vi introduserer nye annonseformater. Særlig når ingen har sett eller hørt annonsene. De er i produksjon og publiseres først 26. oktober, skriver han i en e-post til Medier24.

– Vi er også enig i at god merking er viktig. Det skal være åpenbart at dette er annonser. Derfor har vi lagt stor vekt på tydelig merking i både tekst og tale, sier Andersen.

Og fortsetter:

– Vi er ikke bekymret for at lytterne vil misforstå. Aftenpostens brukere er vant med å få annonser på papir, nett og mobil. Det er en helt naturlig del av innholdet vårt. Nå kommer det et nytt annonseformat for podkast, men prinsippene er de samme som for andre annonser.

Powered by Labrador CMS