Delte reaksjoner til Forklarts nye annonsepodkast: – Det vil koste mer enn det smaker
Tidligere Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth mener annonseformatet «vanner ut journalistikken», mens Shifter-leder Lucas Haile Weldeghebriel synes annonsen er «skummelt bra». Aftenpostens stabssjef forteller at de har fått både positive og negative reaksjoner.
Simonsen understreker at at kritikken hennes står seg - også etter gjennomlyttingen.
– Vi sier det vi mener i podden og mener fortsatt det samme som det kommer klart frem. Den var akkurat som forventet, skriver Simonsen i en tekstmelding til Medier24.
Inne på den lukkede Facebook-gruppen «Norske podkastere» går også debatten etter publiseringen.
Traaseth: – Vanner ut journalistikken
Tidligere Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth er blant dem som deler sin bekymring for hva annonsepodkasten kan bane vei for.
– Det er ikke «mer problematisk» enn at Aftenposten må ta konsekvenser av at de tester ut nye måter å bruke sine podcast formater på, og i dette tilfellet, om de mener det fortsatt er en god ide/verdt å «selge» sin troverdighet slik de gjør her, så bør de ikke være overrasket om det stilles spørsmålstegn til tilliten vi har til redaksjoners evne til å skille redaksjonelt innhold og content marketing, skriver hun.
Og fortsetter:
– Jeg syntes det vanner ut det viktige arbeidet journalistikken står i hver dag, å sikre og å bygge tillit og troverdighet til å levere på den frie samfunnsoppgaven de har. De har eksperimentert, det er bra, men å fortsette denne retningen, det vil koste mer enn det smaker tror nå jeg.
Krohn Traaseth - som nå jobber som forfatter og spesialrådgiver på OsloMet - mener Aftenposten nå må stille seg et viktig spørsmål.
– Spørsmålet for Forklart er: Skal man selge en plattform/merkevare knyttet til å forklare nyheter fritt til annonsører der man ikke har noen redaksjonell innflytelse, men lar annonsøren fritt forklare sin «versjon/historie»? Nja, det ville jeg ikke ha anbefalt å «kombinere», skriver Traaseth.
Traaseth har ikke besvart Medier24s henvendelse om å utdype sine kommentarer.
– Såpass bra at det ble litt skummelt
Også daglig leder og journalist i Shifter, Lucas Haile Weldeghebriel, har hørt episoden, og deler sine tanker.
Han synes annonsørinnholdet var bra. Urovekkende bra.
– Den var veldig bra laget (tilsynelatende balansert). Såpass bra at jeg synes det ble litt skummelt, faktisk. I bunn og grunn var det et politisk budskap i denne episoden, og jeg tror den nudger folk til å bli litt mer positive til oljeindustrien. Det er forskjell på en reklame som skal få oss til å spise Kims potetgull og en reklame som vil påvirke våre politiske valg, skriver han.
Weldeghebriel utdyper overfor Medier24:
– Det er skummelt når reklame handler om påvirke holdningene dine til politiske tema. Det er også skummelt at Aftenposten knytter merkevaren sin så tett opp mot et politisk budskap. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil, men vi vet ikke konsekvensene av det, sier han.
Og påpeker:
– Derfor er dette så viktig å diskutere. Jeg synes det er bra å finne nye måter å finansiere journalistikk på. Jeg er veldig åpen sånn sett. Men vi må diskutere om det kan ha en potensiell negativ konsekvens.
– Rokker dette ved Aftenpostens verdier?
Shifter-journalisten mener den store debatten om selve merkingen av annonsepodkasten er spesielt interessant.
– Tradisjonell reklame er tydelig på at det er reklame. Men dette formatet er en ny setting. Det er merking i starten og på slutten, men når du lytter til det midt i så lever du i et univers uten merking, sier han.
– I en artikkel vil du se merkingen hele tiden, men her blir du låst i et betalt univers. Og innholdet er såpass bra at det kan endre oppfatningen din, sier Weldeghebriel.
Han oppfordrer nå Aftenposten til å åpne opp for diskusjon og innspill på dette.
– Aftenposten står for noen verdier, som objektivitet og demokrati. Når de lar aktører kjøpe seg til oppmerksomhet, i dekke av å være journalistikk, så blir det prinsipielt problematisk. For rokker dette ved Aftenpostens verdier? Undergraver dette media generelt? Dette er viktig å diskutere, sier Weldeghebriel.
Aftenposten: – Har fått noen reaksjoner
Aftenpostens stabssjef Morten Andersen er forelagt debattinnleggene og kritikken. Han sier til Medier24 at han ikke har noe behov for å kommentere de enkeltvis.
Andersen understreker likevel at Weldeghebriels oppfordring om diskusjon er bra.
– Det er viktig og bra at nye annonseformater blir debattert og problematisert når de kommer. Ingen er tjent med at skillene mellom annonser og redaksjonelt innhold blir utydelige. I dette tilfellet er både podkast-plattformen og annonseformat nye, så det er naturlig at dette kan føles fremmed eller uvant for lytterne. Derfor setter vi pris på tilbakemeldinger. Vi lytter til alle, og det er alltid mulig å gjøre justeringer i vår kommunikasjon med lytterne, skriver Andersen i en e-post til Medier24.
Andersen svarer også på Dagbladets faktasjekking av Equinors annonsepodkast:
– Jeg har ikke hørt podkasten selv, men jeg applauderer journalistikk som ettergår store norske selskaper og faktasjekker de påstandene de fremsetter i offentligheten. Slik jeg har forstått det, er det Equinor og deres budskap Dagbladet ettergår, ikke Aftenpostens rolle.
– Hvordan har reaksjonene vært etter at annonsepodkasten ble publisert i helgen?
– På forhånd vektla vi at det skal være tydelig hva som er annonser, og hvem som er avsender av kommersielt innhold i podkasten. Vi har fått noen reaksjoner, og de fleste knytter seg til annonsørens aktiviteter. Det er mange som har meninger om olje- og gassaktivitet, og noen av dem er negative til at Equinor slipper til som annonsør, skriver Andersen.
– Så er det noen som er kritiske til innholdsmarkedsføring. Det er så klart legitimt, men i mediebransjen er dette nå en innarbeidet standard. Det vi ikke har fått, er tilbakemeldinger fra lyttere som ikke har forstått at dette er en annonse. Vi håper det betyr at skillet mellom redaksjonelt og kommersielt innhold er ivaretatt så godt som mulig. fortsetter han.
– Det er også verdt å merke seg at vi har fått positive tilbakemeldinger fra både lyttere og bransjefolk som synes annonseformatet er ryddig og tydelig, skriver Andersen.