Konkurransenummer: 11208Kategori: 2 Nyhet utlandDato bildet er tatt: 14.10.2024Tittel på reportasjen: LibanonGenerell tekst for reportasjen: Tegnene til en ny krig i Libanon var der, likevel var overraskelsen stor da den faktisk brøt ut i september. Ingen kunne forutsett at det omfattende israelske personsøkerangrepet ville bli det som utløste nok en krig mellom Israel og Hizbollah. Spektakulært og enestående, var blant ordene som ble brukt for å beskrive angrepet. Da krigen startet for fullt kom advarslene om storkrig. Det skjedde ikke, og konsekvensene rammet igjen hardest for libaneserne: etter personsøkerangrepene var folk så redde for at ny elektronikk kunne sprenge at de kastet baby minoriteter. Snart fulgte eksplosjoner i Beirut med nesten daglige missilangrep i Hizbollahs forstad sør i byen. Over 3000 mennesker drept. Over 1 million mennesker drevet på flukt. Nå er konflikten i en 60 dagers våpenhvile. Kommer den til å holde? Bildetekst: Under krigen bombet Israel mest sør i Beirut, men fra tid til annen kom angrep utenfor Hizbollah-nabolaget som sådde frykt og tvil blant lokale. Hvem kunne de egentlig stole på?Bildetekst: Fatima Skaiki forsøker å trøste datteren Ivana (2), men det er ikke mye hud moren kan ta på. Den lille jenta ble kraftig forbrent i et angrep i familiens landsby sør i Libanon. Ivana og storesøsteren lekte ute, forteller faren, da et missil landet i nabolaget og sprengte det han mistenker var et våpenlager gjemt i en garasje. Oppdragsgiver: Aftenposten
Bildet tatt i Libanon av Gina Grieg Riisnæs i Aftenposten ble kåret til årets bilde.

Dette er årets bilde: Prisdryss til Aftenposten

Se alle vinnerne i årets bilde-prisutdeling. 

Publisert Sist oppdatert

Fredag ble årets foto-priser delt ut av Pressefotografenes Klubb på Litteraturhuset.
Se alle vinnerne nederst i saken. 

Prisen for årets bilde gikk til Gina Grieg Riisnæs i Aftenposten.

Det er andre år på rad at Aftenposten stikker av med hovedprisen.

– Det bildet betyr så enormt mye for meg. For vi kan ikke ta det forgitt at folk slipper oss inn. Men det er også et bilde som det er rart å se tilbake til. Det føles så lenge siden. Det er en påminnelse om at vi ikke må slutte å dokumentere, sier Riisnæs. 

Bildet til Riisnæs fikk også prisen for beste bilde i kategorien «Nyhet utland» for samme bilde, og prisen for årets dokumentar utland, for en bildeserie fra Syria.

Juryen skriver om året bilde at det er en sterk representant for virkeligheten vi må forholde oss til: 

Årets bilde konfronterer oss med den brutale virkeligheten av krig – en ubehagelig og direkte sannhet som det er umulig å se bort fra. Den rosa smokken og de rosa neglene trekker bildet sammen og gir det en gjenkjennelighet som gjør det nært, selv for mennesker langt unna konflikten. Bildet er ikke staget, det er uperfekt i all sin nakenhet, men nettopp derfor så sterkt. Det oppsummerer de siste årenes tragedier og krigens konsekvenser for dem som rammes hardest. Det er dette pressefotografiet handler om og fanger et øyeblikk som gjør at ingen kan si «jeg visste det ikke».

 I kategorien «dagligliv i Norge» gikk førsteplass til Anders Minge i Stavanger Aftenblad for bildet «Eldreomsorg» av den 99 år gamle Sigmund Hansen. 

1052703. Dagligliv i Norge24. april 2024Å eldes med stil99-åringen Sigmund Hansen stortrives. Pårørende vet sin kjære blir tatt godt vare på. Ansatte elsker jobben. Men dette er ikke framtidens eldreomsorg. Ærverdige Sparekassen sykehjem i Stavanger har 16 enerom. Men mørke skyer har lagt seg over det gamle bygget. Byens framtidige sykehjem skal ha inntil 150 sengeplasser. De minste sykehjemmene skal bort. For litt siden banket husassistenten på døren. Hun kvitret «hallo» og serverte et glass solbærsaft, en kaffekopp, nybakt horn med syltetøy, fire druer og en bit melon.Sigmund nikket og takket høflig, som den gentleman han alltid har vært.Fotografert for Stavanger Aftenblad.
Bildet "Eldreomsorg" av Anders Minge i Stavanger Aftenblad

Juryen skriver at bildet skiller seg ut med sin enkle, med sterke skildring av dagliglivet i Norge: 

Den enkle komposisjonen fanger essensen av hverdagen, med saften, avisene og medisinene som vises i bildet, og gir oss et svært typisk øyeblikk fra livet. Det er et vakkert og ekte bilde som reflekterer det vanlige, men samtidig gjør det på en måte som føles både nyskapende og relevant.

 Årets videojournalist ble Anders Hammer. 

Juryen skriver om Hammer at han er et godt vitne. 

En som blir igjen når resten av verdenssamfunnet pakker sammen og reiser hjem. Han er et “one-man-show”, noe som krever et enormt mot og store ressurser når man ikke har en redaksjonsleder som heier på seg. Han går inn som enkeltperson, får unike tilganger, og er alene i det. Juryen synes også det er godt å se en mann videreformidle en historie om feminisme og kvinner, ved å la dem fortelle selv.

Lørdag åpner utstillingen av årets bilder på Fotografihuset på Sukkerbiten hvor alle vinnende bilder og videoer blir vist.

Dette er alle vinnerne:

Nyhet Norge: Fredrik Solstad, VG

Nyhet Utland: Gina Grieg Riisnes, Aftenposten

Dagligliv i Norge: Anders Minge, Stavanger Aftenblad

Sport, nyhet: Bjørn Steinar Delebekk, VG

Sport, reportasje: Øyvind Tveter, Aftenposten

Klima og miljø: Anniken C. Mohr, Klassekampen

Portrett: Tomm W. Christiansen, Aftenposten

Åpen Klasse: Sindre Deschington, frilans

Dokumentar Norge: Matthis Kleeb, Frilans / Morgenbladet

Dokumentar Utland: Gina Grieg Riisnæs, Aftenposten

Årets nykommer: Jonas Sandboe, Hallingdølen

Nyhetsvideo: Ahmed Abu Kmeil, Jebril Abu Kmeil, Anja Strønen og Mohammed Alayoubi ,NRK

Videoreportasje: Anders Hammer og Charlotte Cook, Frilans/Field of Vision/VGTV

Årets videojournalist: Anders Hammer

Årets bilde: Gina Grieg Riisnæs, Aftenposten

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS