Sjefredaktør Trine Eilertsen sier at mediehuset skal investere mellom 20-25 millioner for å styrke posisjonen i Oslo.
– Det vi gjør er å ruste opp grunnbemanningen for Oslo-dekningen vår. Vi har lenge sett at det er lønnsomhet i å satse på Oslo. I gamle dager hadde vi en nasjonal avis, og en Oslo-avis. Så har vi slitt med å finne ut hvordan vi skal håndtere disse posisjonene gjennom år med kutt og nedbemanninger, sier Eilertsen til Medier24.
Hun klar på at Aftenposten aldri ville gi bort Oslo-posisjonen, og at dette har vært planlagt i lengre tid.
Samtidig var nyheten om etableringen av Avisa Oslo en god grunn for å sette i gang.
– Det er klart at når Amedia kom når de kom, så har vi fått litt fart på oss. Vi regnet med at det ville komme, men visste ikke at det ville skje nå. Så det blir en fin konkurranse i Oslo nå fremover, sier Eilertsen.
– Journalistikk som er nærmere folk
– Har Aftenposten sin Oslo-dekning vært for dårlig?
– Det vi har er veldig høy kvalitet. Vi merker at abonnentene liker det svært god, og det er noe av det som selger best. Men det er klart at vi har hatt for lite Oslo-innhold de siste årene, sier Eilertsen.
Aftenposten vil ikke lage et eget nyhetsnettsted, men heller se etter moderne måter å distribuere journalistikk.
Allerede fredag ettermiddag lanseres en egen landingsside for Oslo-innhold på Aftenposten.no.
Eilertsen sier at de nå vil teste ulike måter å distribuere og lage denne type journalistikk.
– Det er mange måter å jobbe med journalistikk på, enten om det er nyhetsbrev eller ulike former for hyperlokale-satsinger. Vi har veldig lyst til å teste hyperlokal-journalistikk og se hva vi kan få til. Få journalistikk som er enda nærmere folk, sier hun og legger:
– Sosiale medier og det å jobbe med å nå de rette folkene med det rette innholdet blir veldig viktig.
Eilertsen vil ikke gå ut med nøyaktig hvor nøyaktig hvor mange stillinger som blir lyst ut, men forteller at de vil ha rom til å ansette i en periode inn i neste år.
– Vi vil se etter en del sterke nyhetsjournalister. Vi vil styrke oss på krim, politikk, integrering, levekår og meninger, sier hun.
Støtte fra styret
Eilertsen har også tidligere vært redaktør for en stor regionavis med en nummer to-avis i samme by da hun var sjefredaktør i Bergens Tidende. Hun vet derfor hvor mye engasjement det kan skape.
– Har du savnet by-konkurransen?
– Da jeg kom til Aftenposten så tenkte jeg «vi må jobbe med Oslo». Men de har vært presset i mange år på ressurser og vært nødt til å prioritere veldig hardt. Nå går det bedre med oss. Vi har knekt mange koder når det gjelder forretningsmodell og mener at det nå er riktig å satse nå, sier Eilertsen.
Hun beskriver en god dialog med styret.
– Vi har et styre som er veldig opptatt av dette. Jeg tror interessen har vært like stor i styret som i Aftenposten for at vi skulle få dette til. Dette har vært en god prosess.
– Rigger dere opp for slaget om Oslo?
– Dette hadde vi gjort uansett, men det ville sikkert kommet noen uker senere. Vi får jobbe med det vi er gode på, og Amedia får jobbe med det de er gode på. Så får folk kalle det for det de vil, sier Eilertsen.