Medieforskerne Jens Barland og Helle Sjøvaag er begge fornøyde med at det fremover skal lages mer lokaljournalistikk i Oslo.

Medieforskerne hyller aviskrigen i Oslo. Trekker frem én stor Amedia-fordel

– Det er viktig for lokaldemokratiet, sier medieforsker Helle Sjøvaag om at mediemangfoldet i Oslo nå styrkes.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Konkurransen om lokaljournalistikken i Oslo er hardere enn på lenge etter at Amedia-eide Avisa Oslo ble lansert denne uken.

Samtidig varsler Aftenposten at de vil oppskalere sin dekning av hovedstaden. I tillegg dekker også aktører som Vårt Oslo og Dagsavisen mye av det som skjer i byen.

Medieforsker og førsteamanuensis Jens Barland ved Høyskolen Kristiania gleder seg over utviklingen. Han mener den økte konkurransen vil komme Oslo-samfunnet til gode.

– For Oslo er det veldig bra at vi får journalistisk konkurranse, som gjør at de forskjellige aktørene konkurrerer og setter av ressurser til å dekke Oslo i større omfang, sier Barland til Medier24.

– Veldig positivt 

Barland får støtte av medieforsker og professor Helle Sjøvaag ved Universitetet i Stavanger. 

Hun trekker blant annet frem at Oslo flere ganger har vært utpekt som en blindsone i det norske mediemangfoldet.

Det vil mer lokaljournalistikk hjelpe mot, mener forskeren.

– Det er veldig positivt at mediebedriftene har identifisert et hull i markedet, og at de vil gjøre noe med det. Det er viktig for lokaldemokratiet i de store, urbane senterne i Norge, sier Sjøvaag til Medier24.

Og legger til: 

– Ved lanseringen av Avisa Oslo snakket Amedia om verdien av lokaljournalistikk i de store byene, og trakk frem spørsmål om infrastruktur, som for eksempel veiarbeid og byggeprosjekter.

– Denne typen lokaljournalistiske saker går folk i større byer ofte glipp av, og at det nå kommer mer lokaljournalistikk til hovedstaden er veldig positivt.

– Hvilke utfordringer venter nykommeren Avisa Oslo nå?

– Den største utfordringen er vel å få lesere og abonnenter, og også å synliggjøre relevansen sin for Oslo-borgerne, svarer Sjøvaag.

Samtidig legger hun til at det gjenstår å se hvordan den nye Amedia-avisen kommer seg inn i byens reklamemarked, selv om konsernet virker å ha god kontroll på reklamemarkedet for sine aviser generelt sett.

 

– Oslo er en by av innflyttere

Barland forteller at han denne uken har lest Avisa Oslo nøye, og at han er imponert over hva Amedia har fått til så langt.

Hvor godt avisen leverer, vil derimot først kunne vurderes ordentlig over tid, minner han om.

Samtidig tror forskeren at Amedia i Oslo vil ha en viktig fordel med sitt Alt+-tilbud, som gir leseren tilgang til alle konsernets aviser mot en forholdsvis liten økning i månedsprisen. 

– Oslo er en by av innflyttere. Om man abonnerer på Avisa Oslo og kjøper Alt+, går man litt opp i pris, men får samtidig med lokalaviser man er interessert i, ut fra hvor man kommer fra, sier Barland.

Til slutt peker Barland også på at de tre avisene Aftenposten, Avisa Oslo og Vårt Oslo har forskjellige profiler, og at dette kan hjelpe dem med alle med å overleve.

– Aftenposten har vært usedvanlig dyktige i de store sakene som er viktige for Oslo, og det ser ut til at Avisa Oslo tar steg i retning de små, lokale sakene som først og fremst er interessante for folk som bor her, sier han.

For Vårt Oslo er det en styrke at de i større grad en konkurrentene har fokus på Oslos bydeler, mener Barland.

–Det kan hende de klarer å lage enda et lite sjikt der. Avisa Oslo har ikke prioritert bydelene på samme måte, men redigerer saker fra Kampen og Frogner side om side med hverandre.

Powered by Labrador CMS