Susanne Klungtveit, Eirik Winsnes og frontsjef i Aftenposten, Klaus Børringbo.

Aftenposten lar en algoritme styre fronten. Det har gitt gode resultater

Nå følger Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende etter med lignende løsninger for sine forsider.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I vinter skrev Medier24 om at Aftenposten nå skal algoritmestyre forsiden på Aftenposten.no – med det de selv omtaler som en «redaktørstyrt algoritme». 

I februar rullet avisa ut algoritmen til alle brukere, og forteller nå at de allerede ser gode resultater av omleggingen. 

– I en test i starten av året så vi at den algoritmestyrte forsiden ga rundt 10 prosent mer lesing enn den manuelt styrte forsiden på mobil. Vi har også hatt en fin trafikkvekst siden nyåret, men her spiller også et hett nyhetsbilde inn, sier Susanne Klungtveit, produktsjef for Aftenposten i en melding til Medier24. 

Da Medier24 snakket med gjengen bak den nye teknologien i november, kunne de fortelle at de jobber hardt med at nyhetskriteriene fortsatt skal ligge til grunn, og at det ikke skal være et ekkokammer, hvor leseren kun får det leseren selv pleier å trykke på og vise interesse for.

Vil gjøre pluss-stoffet mer tilgjengelig

Noe av det viktigste de ønsker å oppnå med omleggingen er imidlertid at den skal gjøre det enklere for lesere å finne pluss-stoff de ikke har lest tidligere – altså bidra til økt abonnementssalg.

– Vi kommer kontinuerlig til å forbedre forsiden. Både gjennom å sikre enda mer relevant innhold for den enkelte brukeren og ved å lage nye produktløsninger som svarer på brukernes behov, selvfølgelig i tråd med Aftenpostens journalistiske oppdrag. Samtidig skal vi støtte de andre mediehusene med den læringen vi har hatt så langt, sier Klungtveit videre. 

Susanne Klungtveit

Flere Schibsted-aviser følger etter

Også de Schibsted-eide avisene Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Bergens Tidende lanserer denne våren sin variant av automatiserte forsider basert på samme teknologi som Aftenposten. Det samme gjør svenske Aftonbladet. 

– Det har vært et imponerende samarbeid mellom journalister, analytikere, designere, researchere, data scientists og ingeniører, hele tiden med det målet å gi brukerne det mest relevante innholdet fra Aftenposten. Det har vært en lang og utfordrende reise, men belønningen er at vi har et produkt som vi kan begynne skalere til alle mediehusene våre i Norge og Sverige, sier Maria Å. Lindvall, produktsjef for Schibsteds arbeid med nye forsider.

Aftenpostens utviklingsredaktør Eirik Winsnes mener prosjektet er et bevis på gevinsten av samarbeid på tvers i mediekonsernet

– Vi kunne aldri laget dette alene i Aftenposten. Ved å bruke ekspertisen som finnes i Schibsteds produkt- og teknologimiljø kan vi få til mye mer avanserte og sofistikerte produkter, og alle mediene i konsernet kan nyte godt av det, sier han i meldingen. 

Powered by Labrador CMS